Hammastangon voitelu
Ilman ohjaustehostinta olevissa malleissa saattaa hammastangon
hela päästä kuivaksi varsinkin, jos hammastangon suojakumi on
ollut rikki jonkin aikaa. Oireena tästä on ratin nariseminen
renkaita käänneltäessä varsinkin kuivilla,
lämpimillä keleillä. Lisäksi ohjaus voi
olla normaalia raskaampi käännellä ja
se saattaa takerrella määrätyissä asennoissa.
Helan voitelun jälkeen ohjauksesta tulee
keveämpi ja äänetön.
Mitä tarvit
- Sopivan kokoinen nippuside
- Vetonivelrasvaa
Miten teet
- Nosta auton oikea etunurkka ylös ja tue pukille.
- Irrota oikea eturengas.
- Katkaise oikean puolen hammastangon suojakumin nippuside ja irrota suojakumi.
Suojakumin voi vetää kauemmas raidetankoa pitkin, niin myös
raidetangon sisäpään nivelen voi tutkia ja voidella samalla.
- Käännä ohjaus täysin vasemmalle, jolloin hammastanko tulee
enemmän esille ja helan näkee paremmin.
- Sitten vaan rasvaa hela huolella ja samoin näkyvissä oleva
hammastanko.
- Käytä ohjausta äärilaidasta
toiseen ja voitele vielä kerran hela ja hammastanko.
- Sitten vaan renkaat suoraan ja suojakumi paikoilleen uudella
nippusiteellä.
- Eturengas paikoilleen ja auto alas.
- Sama toimenpide kannattaa tehdä myös vasemmalle puolelle, jolloin
rasvaa saadaan ohjauksen hammaspyörälle asti. Hammastangon kuluminen vähenee
ja ohjaus kevenee.