Vetoakselit

Renun vetoakselit on kohtuullisen helppo irrottaa ja asentaa. Ongelmia saattaa tuottaa lähinnä oikean puolen akselin sokkatappi, joka usein on tiukasti reiässään. Siksi ennen operaatioon ryhtymistä onkin syytä olla käsillä hyvä tuurna, jolla tapin saa iskettyä reiästään pois ja uuden tapin naputeltua paikoilleen. R19:n akseleista ei saa niveliä purettua erikseen (paitsi 16V-mallit, joissa nivelet saa erilleen), joten suojakumin vaihto teettää tavallista enemmän töitä. Usein helpoin tapa onkin hankkia työkalu, jolla saa pukattua nivelen yli venyvän suojakumin akselille.

vetoakseli

Vetoakselin irrotus

  • Löysää napamutteria hivenen ja nosta auton kulma ylös.
  • Tue pukille ja irrota eturengas.
  • Irrota napamutteri.
  • Irrottele pyöränripustuksen osia sen verran, että saat akselin pyörännavasta irti. Iskaritolpan alaosan ja raidetangonpään irrotus pitäisi riittää. Jos irrotat alapallonivelen, on syytä tukea koko keula pukeille, jotta vakaajatanko ei väännä alatukivartta ylöspäin. Muuten vetonivelen suojakumi saattaa herkästi rikkoontua. Joka tapauksessa suojakumin suojaksi on syytä kääriä jotain irrotus- ja asennusvaiheissa.
  • Oikealla puolella akseli on sisäpäästään kiinni sokalla, joka lyödään pois esim. sopivankokoisella tuurnalla tai rautanaulalla. Tarvittaessa voi irrottaa pakoputken etuosan lisätilan saamiseksi. Sitten akselin pitäisi irrota vaihdelaatikosta vetämällä. Joissain tapauksissa saattaa olla tarvetta naputella sisänivelen laipasta, että akseli lähtee liikkeelle.
  • Vasemmalla puolella akseli on sisälaidastaan kiinni laipalla suoraan vaihdelaatikossa. Laippa on kiinni kolmella pultilla, joiden irrotuksen jälkeen akseli lähtee vetämällä pois. Reijästä valuu vaihdelaatikkoöljyä ulos, joten siisteintä olisi pudotella ne jo etukäteen vaihteiston pohjaropusta pois. Akselia ulosvetäessä kannattaa pitää huoli siitä, että nivel tulee ulos keskellä, jotta tripoidin neulalaakerit eivät pääse putoamaan vaihdelaatikkoon. Laakereissa on kyllä lukkorenkaat, mutta ne eivät välttämättä aina pidä.

Suojakumin vaihto

  • Suojakumin vaihtoon on monenlaista tyyliä. Helpointa on hankkia tarvikeliikkeestä työkalu, jonka yli vetämällä venyvä suojakumi saadaan paikoilleen akselia purkamatta.
  • Tavallinen suojakumi menee paikoilleen, kun akseli puretaan sisäpäästä. Oikealla puolella irrota suojakumi ja tripoidi lähtee sisäkupista vetämällä. Vasemmalla puolella tripoidi onkin samantien näkyvissä, kun sen vetää ulos laatikosta. Sisäpään tripoidi lähtee paikoiltaan, kun irrottaa ensin lukkorenkaan akselilta ja sen jälkeen vetää tripoidin ulosvetäjällä akselilta. Osa akseleista on onttoja. Silloin on syytä saada ulosvetäjän tapin ja akselin väliin sopiva välipala. Kun tripoidi on pois paikaltaan, on sisemmän suojakumin vaihto helppoa. Ulomman suojakumin voi vaihtaa pukkaamalla kumin koko akselin läpi. Kannattaa pitää huoli, että akseli on puhdas, ennenkuin pujottaa uuden suojakumin paikoilleen. Joissain akseleissa on tasapainotusosa, joka joudutaan irrottamaan, että suojakumin saa paikoilleen. Vaihdon jälkeen tuo osa on syytä tulla samaan paikkaan ja samaan asentoon kuin se oli purettaessakin. Kannattaa siis merkitä sen paikka hyvin ennen irrottamista.
  • Toinen vaihtoehto ulomman suojakumin vaihtoon on purkaa ulompi nivel. Nivel on kiinni kolmella kiinnityssorkalla, jotka irtoavat talttameisselillä (kuva 1). Akselille jää silti nivelkuppi, jonka yli uusi suojakumi on vedettävä. Operaatiossa toimii katkaistu 0,5 litran limsapullo (kuva 3), mutta kaikki suojakumit eivät veny helposti limsapullon yli akselille, joten joissain tapauksissa tämä konsti saattaa olla hankala.
  • Kumin vaihdon jälkeen akseli kasataan käännetyssä järjestyksessä. Jos ulompi nivel purettiin, viritellään ensimmäinen sorkka käsin paikoilleen ja loput painetaan talttapäisellä ruuvimeisselillä paikoilleen. Sorkat ovat aika tiukkoja painettavia, joten on syytä käyttää hyvälaatuista vahvaa meisseliä. Sisätripoidin saa paikoilleen esimerkiksi sopivankokoisen hylsän avulla koputtelemalla. Sitten vain lukkorengas ja kumin kiinnityspannat paikoilleen. Pantojen puristukseen käyvät esimerkiksi hohtimet.
kuva 1
kuva 2
kuva 3
kuva 4

Vetoakselin asennus

  • Asennus on käänteinen purkuun verrattuna, mutta kannattaa huomioida seuraavat seikat:
  • Oikean puolen akselin kiiinnityksessä kannattaa käyttää uutta sokkaa. Sokassa olisi tarkoitus käyttää myös jotain lukitusnestettä.
  • Vasemman akselin kiinnityksen jälkeen vaihteisto täytetään tarkistustulpan reijän kautta. Joissain tulpissa on mittatikku. Niissä joissa ei ole, vaihteistoa täytetään öljyllä, kunnes öljyä alkaa valua täyttöaukosta, muuten öljyä lisätään mittatikun merkkiin asti. Öljynä kannattaa käyttää Renaultin mukaan Transelfiä. Vaihteistoissa käytetään eri luokituksen omaavia öljyjä. Käytä omaan vaihteistoosi sopivaa öljyä. Vaihteiston tyyppikilpi on vaihteiston päällä kytkinkopan kiinnitysruuvin alla olevassa metallilaatassa.
  • Napamutteri on helpoin loppukiristää auton ollessa pyörillään maassa. Mutteri nimittäin kiristetään 250Nm:n tiukkuuteen.
takaisin pääsivulle