Vetoakselit
Renun vetoakselit on kohtuullisen helppo irrottaa ja asentaa.
Ongelmia saattaa tuottaa lähinnä oikean puolen akselin sokkatappi, joka
usein on tiukasti reiässään. Siksi ennen operaatioon ryhtymistä onkin
syytä olla käsillä hyvä tuurna, jolla tapin saa iskettyä reiästään pois
ja uuden tapin naputeltua paikoilleen. R19:n akseleista ei saa niveliä purettua
erikseen (paitsi 16V-mallit, joissa nivelet saa erilleen), joten
suojakumin vaihto teettää tavallista enemmän töitä. Usein helpoin
tapa onkin hankkia työkalu, jolla saa pukattua nivelen yli venyvän
suojakumin akselille.
|
Vetoakselin irrotus
- Löysää napamutteria hivenen ja nosta auton kulma ylös.
- Tue pukille ja irrota eturengas.
- Irrota napamutteri.
- Irrottele pyöränripustuksen osia sen verran, että saat akselin pyörännavasta irti.
Iskaritolpan alaosan ja raidetangonpään irrotus pitäisi riittää. Jos irrotat
alapallonivelen, on syytä tukea koko keula pukeille, jotta vakaajatanko ei väännä
alatukivartta ylöspäin. Muuten vetonivelen suojakumi saattaa herkästi rikkoontua.
Joka tapauksessa suojakumin suojaksi on syytä kääriä jotain irrotus- ja asennusvaiheissa.
- Oikealla puolella akseli on sisäpäästään kiinni sokalla, joka lyödään pois esim.
sopivankokoisella tuurnalla tai rautanaulalla. Tarvittaessa voi irrottaa pakoputken etuosan
lisätilan saamiseksi. Sitten akselin pitäisi irrota vaihdelaatikosta
vetämällä. Joissain tapauksissa saattaa olla tarvetta naputella sisänivelen laipasta, että
akseli lähtee liikkeelle.
- Vasemmalla puolella akseli on sisälaidastaan kiinni laipalla suoraan vaihdelaatikossa.
Laippa on kiinni kolmella pultilla, joiden irrotuksen jälkeen akseli lähtee vetämällä pois.
Reijästä valuu vaihdelaatikkoöljyä ulos, joten siisteintä olisi pudotella ne jo etukäteen
vaihteiston pohjaropusta pois. Akselia ulosvetäessä kannattaa pitää huoli siitä, että nivel tulee
ulos keskellä, jotta tripoidin neulalaakerit eivät pääse putoamaan vaihdelaatikkoon. Laakereissa on
kyllä lukkorenkaat, mutta ne eivät välttämättä aina pidä.
Suojakumin vaihto
- Suojakumin vaihtoon on monenlaista tyyliä. Helpointa on hankkia tarvikeliikkeestä
työkalu, jonka yli vetämällä venyvä suojakumi saadaan paikoilleen akselia purkamatta.
- Tavallinen suojakumi menee paikoilleen, kun akseli puretaan sisäpäästä. Oikealla puolella
irrota suojakumi ja tripoidi lähtee sisäkupista vetämällä. Vasemmalla puolella tripoidi
onkin samantien näkyvissä, kun sen vetää ulos laatikosta. Sisäpään tripoidi
lähtee paikoiltaan, kun irrottaa ensin lukkorenkaan akselilta ja sen jälkeen vetää tripoidin ulosvetäjällä
akselilta. Osa akseleista on onttoja. Silloin on syytä saada ulosvetäjän tapin ja akselin
väliin sopiva välipala. Kun tripoidi on pois paikaltaan, on sisemmän suojakumin vaihto helppoa.
Ulomman suojakumin voi vaihtaa pukkaamalla kumin koko akselin läpi. Kannattaa pitää huoli, että
akseli on puhdas, ennenkuin pujottaa uuden suojakumin paikoilleen. Joissain akseleissa
on tasapainotusosa, joka joudutaan irrottamaan, että suojakumin saa paikoilleen. Vaihdon jälkeen
tuo osa on syytä tulla samaan paikkaan ja samaan asentoon kuin se oli purettaessakin. Kannattaa siis
merkitä sen paikka hyvin ennen irrottamista.
- Toinen vaihtoehto ulomman suojakumin vaihtoon on purkaa ulompi nivel. Nivel on kiinni
kolmella kiinnityssorkalla, jotka irtoavat talttameisselillä (kuva 1). Akselille jää
silti nivelkuppi, jonka yli uusi suojakumi on vedettävä. Operaatiossa toimii katkaistu 0,5 litran
limsapullo (kuva 3), mutta kaikki suojakumit eivät veny helposti limsapullon yli akselille, joten
joissain tapauksissa tämä konsti saattaa olla hankala.
- Kumin vaihdon jälkeen akseli kasataan käännetyssä järjestyksessä. Jos ulompi nivel purettiin,
viritellään ensimmäinen sorkka käsin paikoilleen ja loput painetaan talttapäisellä ruuvimeisselillä
paikoilleen. Sorkat ovat aika tiukkoja painettavia, joten on syytä käyttää hyvälaatuista vahvaa
meisseliä. Sisätripoidin saa paikoilleen esimerkiksi sopivankokoisen hylsän avulla koputtelemalla.
Sitten vain lukkorengas ja kumin kiinnityspannat paikoilleen. Pantojen puristukseen käyvät esimerkiksi
hohtimet.
|