Vaihdekepin nuppi on Rellussa liimaamalla kiinni, joten sen vaihtaminen ei ole aivan yksinkertaista. Nupin irroituksessa on syytä käyttää voimaa, mutta harkitusti.
Omassa autossani nupin vaahtomuovi oli pehmentynyt vuosien saatossa. Kesähelteillä sitten nuppi antoi lopulta periksi kokonaan. Nupin jäännökset lähtivät vaihdekepin päästä nätisti irti, mutta nuppiin kuulunut valkoinen muoviosa ei ottanut irrotakseen kepin päästä. Nupin pitäisi irrota vetämällä ylöspäin ja pyörittelemällä, mutta tässä tapauksessa se ei riittänyt. Muoviosa irtosi kuitenkin nätisti rautasahalla poikki sahaamalla ja sitten sahatusta saumasta ruuvimeisselillä raottamalla. Uusi nuppi meni paikoilleen painamalla ja pysyi jopa paikallaan tukevan oloisesti. Myöhemmin kuitenkin nuppi alkoi liikkua kepin nokassa, joten se oli syytä vielä liimata paikoilleen. Uusi nuppi maksoi merkkiliikkeessä 23 euroa. Tarvikemalleja on saatavilla runsaasti. Jos ostaa tarvikenupin, on syytä varmistaa, että se soveltuu pakkilukolliseen keppiin.
Poikkinainen nuppi. Nupin palaset. Nupiton keppi. Uusi nuppi alapuolelta. Muoviosa sahattu. Keppi ilman muoviosaa. Uusi nuppi sivusta... ...ja päältä. Uusi nuppi paikoillaan. |