Alapallonivelen vaihto
R19:n alapallonivelen vaihto on helppo toimenpide. Nivel on alatukivarressa kiinni kahdella
ja olka-akselissa yhdellä pultilla. Vaihtotyö on periaatteessa yksinkertainen: Pulttaa vanha irti ja
pulttaa uusi paikalleen. Ongelmia saattaa aiheuttaa, kuten alustassa yleensäkin, kiinnijuuttuneet
pultit. Yleensä alapallonivel irtoaa kuitenkin kohtalaisen helposti. Malleissa, joissa on
kallistuksenvakaaja (kaikki mallit lukuunottamatta TR-mallia), kannattaa
koko keula tukea pukkien päälle. Muuten vakaajatanko jää jännityksiin ja vääntää alatukivartta
ylöspäin. Silloin alatukivarsi saattaa
helposti rikkoa vetonivelen suojakumin alapalloa irrotettaessa.
Vanhan irrotus
- Nosta auton kulma ylös ja tue se pukille.
- Jos autossa on vakaajatanko, nosta myös toinen puoli ylös ja tue pukille.
- Irrota eturengas.
- Irrota alapallonivelen (kuvassa nro 1) pultit (nro 3 ja lisäksi olka-akseliin kiinnittyvä pultti).
- Käännä nivelen (1) alatukivarteen (2) vastaava osa ulospäin ja lyö se irti olka-akselista
esimerkiksi isolla vasaralla tai moskalla.
- Tarvittaessa voit käyttää irrotusöljyä (esim. CRC:n 5-56 tai WD-40).
Myös olka-akselin uran levittäminen auttaa alapallon irrotuksessa.
Uuden asennus
- Kuvassa olevassa uudessa nivelessä (1) on paikoillaan suojamuovi (4), jonka
saa nakata roskiin, jos sellaista uudessa nivelessä yleensä onkaan.
- Kiinnitä uusi pallonivel olka-akseliin. Katso, että suojakumia suojaava
muovilevy (ei näy kuvassa) tulee oikein olka-akselin uraan.
Muovilevyä ei välttämättä ole mukana
uudessa osassa, joten silloin pitää vanha levy siirtää uuteen.
Nivelessä olevan uran tulee asettua olka-akselin reiän kohdalle.
Huomaa, että pultti tulee edestä taaksepäin eli mutteri jää siis taakse.
- Kiinnitä uusi nivel tukivarteen. Huomaa, että pultit tulevat ylhäältä ja
mutterit jäävät tukivarren alapinnalle.
- Kiristä kaikki pultit ja mutterit.
- Laita rengas paikalleen, poista pukit ja laske auto alas.