Venttiilien säätö
Kun venttiilin välys kasvaa,
alkaa moottorista kuulua naputtavaa ääntä. Silloin saattaa olla venttiilien säätö tarpeen.
Moottoreissa on käytetty useanlaisia venttiilinsäätöratkaisuja.
Joissain moottoreissa on käytössä hydraulisia venttiilinnostimia. Silloin naputtavan venttiilin
saattaa saada hiljaiseksi vaihtamalla öljyt tai käyttämällä öljytilan puhdistukseen tarkoitettua ainetta.
Parhaiten tuontyyppinen venttiilikoneisto kuitenkin hiljenee
uusimalla hydrauliset nostimet. Joissain moottoreissa venttiileissä on palasäädöt. Silloin
tarvitaan sopivankokoisia välyksensäätölevyjä, joilla muuttunut välys saadaan kohdalleen. Tässä oppaassa
on kerrottu Renun E6J- ja E7J-moottorien ruuvisäätöisten venttiilien säätämisestä. Opas saattaa
soveltua muidenkin vastaavantyyppisten moottorien ruuvaamiseen, mutta silloin on ainakin välyksien
ohjearvot tarkistettava jostain muusta lähteestä.
|
Venttiilien säätö aloitetaan poistamalla venttiilikoppa, jolloin päästään keinuvipuihin käsiksi:
- Irrota kaasuvaijeri ja ryyppyvaijeri (jos on).
- Irrota huohotinletkut venttiilikopasta.
- Irrota tulpanjohtoja paikallaan pitävä muoviosa (2kpl 10mm:n pultteja joissa loppuosa kierteetön).
- Irrota venttiilikoppa (8kpl 10mm:n pultteja).
Venttiilit säädetään seuraavan taulukon mukaisesti:
Avoin | Säädettävä |
---|
1 pako | 3 imu | 4 pako |
3 pako | 4 imu | 2 pako |
4 pako | 2 imu | 1 pako |
2 pako | 1 imu | 3 pako |
Moottoria pyöritetään kampiakselin hihnapyörän pultista (18mm) myötäpäivään kunnes jokin
pakoventtiileistä saadaan kokonaan auki. Kyseisen venttiilin venttiilijousi on silloin kasaan
painuneena. Oikean kohdan voi vielä varmistaa nokka-akselilta. Keinuvivun tulee olla
nokka-akselin korkeimmalla kohdalla. Silloin voidaan mitata rakotulkilla venttiilin ja
keinuvivun säätöpultin väli. Välin tulisi olla säätöarvojen mukainen. Rakotulkin levyn
tulisi liikkua kohtalaisen tiukasti välissä. Jos säädettävää on,
avataan lukitusmutteri (11mm) ja käännetään säätöpäätästä (4mm) välys säätöarvojen
mukaiseksi. Sitten samalla säätöpäästä kiinnipitäen kiristetään lukitusmutteri
(11mm). Kun säädöt on tehty, on vielä syytä tarkistaa kertaalleen
kaikki välykset. Välykset eivät nimittäin aina mene kerralla kohdalleen.
Itse olen pyörittänyt moottoria niin kauan, että viimeisellä pyörityksellä ei
ole enää mitään säädettävää.
Säätöarvot:
- Renaultin tapauksessa on muistettava, että sylinterit
numeroidaan vaihdelaatikon puolelta. Eli jakopään puoleinen sylinteri on numeroltaan 4.
- Imuventtiilin välys kylmälle moottorille on 0,10mm ja pakoventtiilin lähteistä riippuen
joko 0,25mm tai 0,20mm. 0,25mm lienee virallisempi arvo.
Venttiilikoppa takaisin:
Kasaaminen tehdään päinvastaisessa järjestyksessä kuin purkaminen, mutta kannattaa varmistaa, että
venttiilikopan tiiviste on pitävä. Yleensä se ei mene miksikään avattaessa, mutta tarpeen
vaatiessa se on uusittava.
|