Venttiilien säätö

Kun venttiilin välys kasvaa, alkaa moottorista kuulua naputtavaa ääntä. Silloin saattaa olla venttiilien säätö tarpeen. Moottoreissa on käytetty useanlaisia venttiilinsäätöratkaisuja. Joissain moottoreissa on käytössä hydraulisia venttiilinnostimia. Silloin naputtavan venttiilin saattaa saada hiljaiseksi vaihtamalla öljyt tai käyttämällä öljytilan puhdistukseen tarkoitettua ainetta. Parhaiten tuontyyppinen venttiilikoneisto kuitenkin hiljenee uusimalla hydrauliset nostimet. Joissain moottoreissa venttiileissä on palasäädöt. Silloin tarvitaan sopivankokoisia välyksensäätölevyjä, joilla muuttunut välys saadaan kohdalleen. Tässä oppaassa on kerrottu Renun E6J- ja E7J-moottorien ruuvisäätöisten venttiilien säätämisestä. Opas saattaa soveltua muidenkin vastaavantyyppisten moottorien ruuvaamiseen, mutta silloin on ainakin välyksien ohjearvot tarkistettava jostain muusta lähteestä.

venttiilien säätö

Venttiilien säätö aloitetaan poistamalla venttiilikoppa, jolloin päästään keinuvipuihin käsiksi:

  • Irrota kaasuvaijeri ja ryyppyvaijeri (jos on).
  • Irrota huohotinletkut venttiilikopasta.
  • Irrota tulpanjohtoja paikallaan pitävä muoviosa (2kpl 10mm:n pultteja joissa loppuosa kierteetön).
  • Irrota venttiilikoppa (8kpl 10mm:n pultteja).

Venttiilit säädetään seuraavan taulukon mukaisesti:

AvoinSäädettävä
1 pako3 imu4 pako
3 pako4 imu2 pako
4 pako2 imu1 pako
2 pako1 imu3 pako
Moottoria pyöritetään kampiakselin hihnapyörän pultista (18mm) myötäpäivään kunnes jokin pakoventtiileistä saadaan kokonaan auki. Kyseisen venttiilin venttiilijousi on silloin kasaan painuneena. Oikean kohdan voi vielä varmistaa nokka-akselilta. Keinuvivun tulee olla nokka-akselin korkeimmalla kohdalla. Silloin voidaan mitata rakotulkilla venttiilin ja keinuvivun säätöpultin väli. Välin tulisi olla säätöarvojen mukainen. Rakotulkin levyn tulisi liikkua kohtalaisen tiukasti välissä. Jos säädettävää on, avataan lukitusmutteri (11mm) ja käännetään säätöpäätästä (4mm) välys säätöarvojen mukaiseksi. Sitten samalla säätöpäästä kiinnipitäen kiristetään lukitusmutteri (11mm). Kun säädöt on tehty, on vielä syytä tarkistaa kertaalleen kaikki välykset. Välykset eivät nimittäin aina mene kerralla kohdalleen. Itse olen pyörittänyt moottoria niin kauan, että viimeisellä pyörityksellä ei ole enää mitään säädettävää.

Säätöarvot:

  • Renaultin tapauksessa on muistettava, että sylinterit numeroidaan vaihdelaatikon puolelta. Eli jakopään puoleinen sylinteri on numeroltaan 4.
  • Imuventtiilin välys kylmälle moottorille on 0,10mm ja pakoventtiilin lähteistä riippuen joko 0,25mm tai 0,20mm. 0,25mm lienee virallisempi arvo.

Venttiilikoppa takaisin:

Kasaaminen tehdään päinvastaisessa järjestyksessä kuin purkaminen, mutta kannattaa varmistaa, että venttiilikopan tiiviste on pitävä. Yleensä se ei mene miksikään avattaessa, mutta tarpeen vaatiessa se on uusittava.

takaisin pääsivulle