Jäähdytinjärjestelmän huuhtelu ja nesteiden vaihto
Lämpömittarin näyttämä
R19 GTS:ssä.
Renaulteissa tuntuu olevan aika yleisesti ongelmia, jotka
johtuvat likaiseksi päässeestä
jäähdytinjärjestelmästä.
Nesteet tulisi vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti ainakin
joka toinen vuosi. Sen lisäksi kannataa tarkkailla
paisuntasäiliössä olevan nesteen väriä.
Sotkuisen näköinen neste on vaihtokelpoista.
Kunnolla likaiseksi päässyttä järjestelmää
on hankala saada puhtaaksi. Saattaa olla, että huuhtelun
joutuu suorittamaan useampaan kertaan lyhyellä aikavälillä.
Nämä ohjeet ovat varsin täydelliseen huuhteluun
ja nesteiden vaihtoon, joten joitain kohtia
voi jättää välistä pois. Esimerkiksi, jos
jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta ei käytetä,
hypätään se kohta ohjeissa yli. Paras tulos
kuitenkin saavutetaan tekemällä kaikki ohjeen
toimenpiteet. Ohjeessa on oletettu, että homma
tehdään esim. huoltoaseman tee-se-itse-hallissa,
jossa on öljynerotuskaivo. Ohjeet pätevät useimpiin Renaulteihin,
mutta ilmausruuvit saattavat olla eri paikoissa.
Vanhat nesteet pois ja huuhtelu
- Irrota paisuntasäiliön korkki.
- Irrota jäähdyttäjän alavesiletku. Vanhat nesteet
valuvat pihalle.
- Lisää vettä paisuntasäiliöstä
järjestelmään niin
kauan, että alavesiletkusta tulee kirkasta vettä.
- Ylävesiletku irti ja huuhdellaan
jäähdyttäjä molempiin suuntiin.
Jäähdyttäjän voi huuhdella myös ulkopuolelta
tässä yhteydessä. Lamellien väliin jää
kaikenlaista roskaa sääskistä koivunlehtiin.
Ne on hyvä saada joskus poiskin.
- Lämmityslaitteelle menevät letkut irti
termostaattikotelosta ja paisuntasäiliöstä.
Huuhtelua molempiin suuntiin.
- Termostaattikotelosta vettä moottoriin, kunnes
läpituleva vesi on kirkasta.
- Tässä vaiheessa on
näppärä vaihtaa myös termostaatti,
jos se on tarpeen. Kannattaa samalla vaihtaa myös
termostaatin tiiviste.
- Kaikki letkut omille paikoilleen ja
letkuliittimet kiinni.
- Huom! Näiden ohjeiden mukaan tehtynä
järjestelmään jää jonkin verran vettä.
Moottori tulisi tyhjäksi tyhjennyspropun kautta,
mutta se on usein sijoitettu hankalaan paikkaan.
Järjestelmän saa tyhjäksi puhaltamalla
(esim. paineilmalla tai jos keuhkot riittävät,
niin omin voiminkin) erikseen jäähdytin,
lämmityslaitteen kenno ja moottori. Jos uudet
nesteet ovat erityyppisiä kuin vanhat, on
järjestelmä saatava mahdollisimman tyhjäksi
ennen täyttöä, jotta nesteet eivät reagoi keskenään.
Paras tapa olisi käyttää puhdistettua
vettä (esim. akkuvesi) sekoitukseen.
Mikäli käytetään järjestelmän puhdistusainetta
- Ilmausruuvit auki. Toinen on jäähdyttäjässä
(saattaa tarvita esim. jakaria, että aukeaa) ja
toinen ylävesiletkussa. Joissain malleissa ilmausruuveja
on mm. lämmityslaitteelle menevissä letkuissa.
- Kaadetaan paisuntasäiliöstä järjestelmään
puhdasta vettä ja jäähdytysjärjestelmän
puhdistusainetta.
- Kun ilmausruuveista alkaa tulla nestettä,
kierretään ruuveja pikkuhiljaa kiinni.
- Kun ruuvit on saatu kiinni ja neste max merkin
tasolle, käytetään moottoria puhdistusaineen
ohjeiden mukaisesti pitäen samalla huoli, että
paisuntasäiliö ei pääse tyhjenemään.
- Jälleen alavesiletku irti ja järjestelmän
huuhtelu samaan tyyliin kuin äskenkin. Taas
myös lämmityslaitteen kennon, jäähdyttäjän ja
moottorin huuhtelu.
- Letkut taas kiinni.
Uudet nesteet ja ilmaus
- Ilmausruuvit auki. Toinen on jäähdyttäjässä
(saattaa tarvita esim. jakaria, että aukeaa) ja
toinen ylävesiletkussa. Joissain malleissa ilmausruuveja
on mm. lämmityslaitteelle menevissä letkuissa.
- Kaada uudet nesteet oikeassa sekoitussuhteessa
paisuntasäiliöön. Kun ilmausruuveista alkaa tulla
nestettä kierretään niitä pikkuhiljaa kiinnipäin.
Voit sulkea ilmausruuvit kokonaan, kun niistä tulee
jatkuvasti ilmakuplatonta nestettä.
Täytä paisuntasäiliö max-merkkiin asti.
Ilmaus:
- Ensimmäinen vaihe: Käytä autoa n.1500 r/min
(uudemmissa Renuissa 2500)
ilman paisuntasäiliön korkkia n. neljä minuuttia.
Nestettä joutuu todennäköisesti tässä vaiheessa lisäämään, joten
nestepinta kannattaa pitää max-merkin tasolla.
Laita paisuntasäiliön korkki paikoilleen.
- Toinen vaihe: Käytä autoa vielä n.10 minuuttia
(uudemmissa 20) n.1500 r/min (uudemmissa 2500).
Tämän vaiheen aikana pitää jäähdyttäjän
flektin käynnistyä ja pysähtyä ainakin kerran.
Nestepinnan tulee pysyä min-merkin
yläpuolella. Lopuksi kiristä paisuntasäiliön korkki
moottorin ollessa vielä lämmin.
- Vaihtoehtoinen toinen vaihe: Aja autolla kunnes moottori on
normaalilämmössä. Pysähdy ja tarkista nestepinta. Normaalisti nesteen
pitäisi tässä vaiheessa pysyä suurinpiirtein samalla tasolla kuin
se oli lähtiessä. Jos taso on min- ja max-merkkien välissä,
niin nosta kierrokset n.1500 r/min
(uudemmissa Renuissa 2500) ja odota kunnes jäähdyttäjän flekti
on käynnistynyt ja pysähtynyt. Kiristä vielä paisuntasäiliön korkki
moottorin ollessa lämmin.
- Anna moottorin jäähtyä ja tarkista
nestepinta. Jos nestepinta on vaillennut paljon, on mahdollista,
että jokin paikka järjestelmää on
tukossa tai vuotaa. Lisää
nestettä korkeintaan max merkkiin asti.