Remonttipaikka.
Projekti käynnistettiin kesällä 2003. Kadetin ruostumistilannetta tutkittiin hieman tarkemmin ja huomattiin, että se ei olekaan niin hyvin hallinnassa kuin luultiin. Ruoste oli päässyt muhimaan helmakoteloissa ja oli nyt kovaa vauhtia tulossa pintaan. Ruuvimeisseli meni läpi monesta kohtaa helmapeltiä ja helman sisällä oleva vahvikepelti oli lähestulkoon rapistunut kotelon pohjalle. Vasemmassa etulokasuojassa oli myös sen näköistä kuplaa, että ruostetta löytyisi sieltäkin. Niinhän siinä kävi, että näistäkin kohdista ruuvimeisseli upposi pellin (ruosteen) lävitse, että helähti.
Auto kaipasi siis auttamatta uutta peltiä ja maalia. Pohjatöihin päätettiin panostaa aiempaa enemmän. Aiemmin, kun autoon vaihdettiin takakaaret, jäi takasuojien kylkilinja epätasaiseksi. Nyt oli tarkoituksena saada tuo pottupelto tasattua.
Samalla päätettiin toteuttaa suunnitelmissa olleet sisustan ja stereoiden uusimiset. Myös lopuillaan olevat kytkin ja kampiakselin stefat päätettiin vaihtaa.
Takapöntön kiinnityspisteessäkin reiänteko on hyvällä alulla.
Tukivarren kiinnityspisteessä on ruoste purrut pellin puhki.
Ruostetta peltien välissä.
Jalkatila pohjamaalauksen jälkeen.
Takapöntön seutu sinkkimaalattu
Alustaa massattuna.
Vasemman takarenkaan etupuolen maastoa
Jalkatila valmiihkona.
Sisustaa pihalla hitsausta paossa.
Paineasetelman käpälät olivat reilusti kuluneet, yksi oli jo poikki. Painelaakeri pyöri tahmeasti rahisten.
Vahvistinpanelit valmiina takakonttiin sovitettaviksi
Vararengaskotelon pohja.
Tässä on ollut joskus kojelauta
Kujetaulu kaiutinasennuksessa.
Oikea helma avattu ja putsattu.
Lokasuojan vastinpinnan läpikäyntiä.
Vasen helma pistehitsattu.
Pistehitsitasoittelua.
Varapyöräkotelon pohja hitsattuna.
Alustamassan ruiskuttelua.
Hitsauksessa kovettunut massa rapattu pois.
Oikean lokasuojan tausta kotelosuojattu.
Auton lattia pintamaalattu.
Auton lattia bitumivuorattu.
Bitumia liimailtiin myös ovipelteihin.
Bitumin kuumennus ja muotoon painaminen.
Vahvistimet ynnä subbari kontissa.
Mallimerkinnöille kyytiä.
Sinkkiä pintaan.
Maalauksen pohjatöitä.
Maalauksen pohjatöitä.
Melkein valmista.
Uudistunut naamataulu.
Auton tutkimista ja suunnittelemista, mitä oikeastaan pitää tehdä.
Auton sisustan uusiminen alkaa muotoutua. Katto ja ovipahvit verhoillaan luultavasti viininpunaisella vinyylillä. Väri tulee olemaan jotakuinkin penkinpäällisiä vastaava. Kaiuttimet asennettaneen etuovien etunurkkiin. Ikkunaveivit joudutaan siirtämään tai mahdollisesti ikkunat muutetaan toimimaan sähköisesti.
Osien hintoja kyselty Tarvikemotista. Lisätty hinnat taulukkoon. Ostettu käytetty Kenwoodin nelikanavainen vahvistin Kemin Konemyynnistä.
Kaiuttimet (Chorus Audio CarKit 3650) ostettu Ura Asennuksesta, Oulaisista. Diskantit ja keskiääniset tulevat oviin ja midbassoille tehdään kickpanelit. Subbari siirtyy varapyöräkoteloon ja vahvistimet tavaratilan lattialle sen molemmin puolin.
Pellit päätetty ottaa Tarvikemotista. Helmapellin sisällä olevaa välipeltiä ei kuitenkaan millään maahantuojalla ollut enää saatavilla, joten päätettiin soveltaa ja hitsailla helmaan sopivia vahvikkeita.
Tunkin paikka kuskinpuolen helmassa.
Alustan ratkenneesta saumasta näkyy sisällä olevaan ratkenneeseen saumaan.
Pellit ja kytkötin ostettu Tarvikemotista.
Alustasta rapattiin irtonainen massa irti, joten ruosteet saatiin hyvin esille. Moottori nostettiin autosta ylös ja kytkinpaketti irroitettiin. Moottorin stefat on samalla helppo vaihtaa, kun kone on autosta pois. Kampiakselin molempien päiden stefat vuotivat öljyä. Jakopäätä purettaessa huomattiin kampiakselin hihnapyörän hampaiden kuluneen keskeltä, jolloin hampaiden laidat olivat todella terävät. Ratasta ei kuitenkaan saanut kuin merkkiliikkeestä tilaamalla, lähin ratas oli Ruotsissa.
Konepelti irrotettu moottorin nostoa varten.
Moottorin nosto-operaatio.
Kampiakselin sekä etu-, että takapään stefat vaihdettiin. Myös nokka-akselin etupuolen stefa vaihdettiin, koska paikat olivat auki. Jakopää jäi vielä kasaamatta, koska jäimme odottamaan hihnapyörää. Alustaa hiottiin, hitsattiin ja pohjamaalattiin. Pakoputken kannatinkumit uusittiin.
Bensatankin oikeanpuoleista sivua.
Rälläkällä hapertunutta peltiä vähemmäksi.
Sinkkimaalia pintaan.
Vauhtipyörän neulalaakeri uusittiin ja kytkinpaketti kasattiin. Moottori laskettiin paikoilleen. Jakopää jäi edelleen kasaamatta, koska hihnapyörää ei vielä saatu. Alustaan ruiskutettiin massa.
Kytkinkoppa oli huolella öljytty.
Vauhtipyörän neulalaakeri oli jumissa.
Jalkatila maalattiin pintamaalilla. Sisätilanlämmittimen johdot laitettiin kulkemaan pissapojan säiliön alta. Kutistesukkaa laitettiin useisiin konepellin alla oleviin liitoksiin. Kampiakselin hihnapyörän hampaat viilattiin suoriksi ja jakopää kasattiin, koska hihnapyörää ei saatu ajoissa Opelilta.
Hälyttimen releen liitoksiin sulateltiin kutistesukkaa.
Akun plussakenkä laitettiin uuteen uskoon.
Moottoritila ja koko auto pestiin alustaa myöten. Auto tyhjennettiin sisältä kaikesta rojusta, äänieristeestä ja matoista. Pohjan ruostetilannetta tutkittiin myös sisäpuolelta. Takakontin pohjastahan löytyi lisää hitsattavaa. Vasemmalla puolella pitkittäispalkin ja pohjapellin väliin oli ruoste päässyt muhimaan ja se oli saanut aikaan jo muutaman reiänkin. Hinauskoukun kiinnitys oli huomattu jo altapäin ruostuneeksi saumoistaan, mutta sisäpuolella tilanne olikin pahempi. Uutta peltiä tarvitaan siihenkin kohteeseen. Oikealta puolelta löytyi myös reikä aivan auton takakulmasta.
Auto aikalailla tyhjennettynä.
Läpireikiä löytyi takakontin pitkittäispalkin välistä
Autoon tuli ihan oikea vikakin projektin edetessä, kun se rupesi vuotamaan jäähdytinnestettä vesipumpulta tulevasta putkesta. Tuoreet nesteet ilmeisesti puhdistivat järjestelmää sopivasti, niin että reikä paljastui. Tarvikeliikkeestä ei tuollaista osaa löytynyt, joten matka käynee merkkiliikkeeseen.
Pohja hiottiin ja pohjamaalattiin sisäpuolelta takapenkkiin asti. Illemmalla ruiskittiin myös pintamaalit kehiin. Takakontin stereoasennuksia toteutettiin sen verran, että vahvistimien kiinnityspanelit rakennettiin laminaatista.
Kojetauluun reikiä kaiuttimia varten.
Ruosteen etsimistä jatkettiin. Sitä löytyi takapuskurin alta. Molemmat puskimet irrotettiin. Kojelauta ja stereoiden johdotuksia irrotettiin. Ovipahvitkin otettiin autosta pois. Läpivientien tilannetta tutkittiin. Piuhat olivat useasta paikasta hyvää vauhtia poikki menossa.
Kojelautaan upotettiin Choruksen diskantit ja keskiäänet.
Virranjakajan o-rengas vuoti öljyä. Tutkittaessa ongelmaa, huomattiin renkaan olevan huolella hapertunut.
Jäähdytinnesteputki ja virranjakajan tiiviste Opelilta 35eur. Kutistesukkaa ja kaapelia tarvikekaupasta. Putki ja tiiviste paikoilleen. Liitosten suojausurakka jatkui.
Uusi lokasuoja käsiteltiin ruosteenestoaineilla ja vaihdettiin paikoilleen. Samalla käytiin lokasuojan taustapinnat läpi. Pyöräkotelot käytiin vasemmalta läpi. Irtonainen massa pois, ruosteet hiottiin ja uusi massa pintaan. Takaluukun tiiviste käytettiin irti ja ruosteet rapattiin sieltäkin pois. Autoon ostettiin tuliterä ovipahvi vänkärin puolelle ja käytetyt etusivuikkunoiden kourutiivisteet.
Väriksi tuskin tullaan laittamaan aluksi suunniteltua kameleonttiväriä. Tämän hetken suosikkina on Astran tummempi metallihohtovihreä. Maalausprojekti odottelee vielä rahatilanteen ja pohjatöiden selkiintymistä.
Vasen helma vaihdettu kokonaan. Rälläkällä vanha helma pois ja uusi sopivaan muotoon. Sitten uusi hitsaamalla paikoilleen, hitsausjälkien tasoittelu ja koritinaus. Oikea helma vaihdettiin vain takaa etuoveen asti, koska pelti huomattiin aikalailla terveeksi. Takakontin reiät hitsailtu ja koritinailtu kondikseen.
Koritinausta.
Pakkelin hiomista.
Hitsattuja paikkoja pakkeloitiin auton sisäpuolelta. Alustasta rapattiin hitsauksessa kovettunut massa ja tilalle ruiskutettiin kotelonsuoja-aine. Aineen kuivahdettua ruiskutettiin päälle vielä alustamassa.
Rosteri pakoputkenpää.
Oikean puolen lokasuoja käytettiin irti ja paljastuneet ruosteet otettiin kiinni. Pyöränkaaret käytiin läpi rappaamalla, hiomalla ja kotelonsuojaa sekä alustamassaa ruiskuttamalla. Auton lattia maalattiin tarvittavilta osiltaan sinkkimaalilla. Pintamaaliksi valittiin musta raskaan kaluston maali. Lopuksi vielä viriteltiin pakoputken päähän rosteriulostulo.
Auton lattiaan ja kylkipelteihin liimailtiin viisi paketillista bitumimattoa. Yhdessä paketissa oli suurinpiirtein neliön verran tavaraa.
Penkit paiskattiin pihalle ja stereoiden johdotukset vedettiin bitumimattojen päälle. Kojelauta, lattiamatot ja lattian äänieristeet asennettiin paikoilleen. Takakontin pohja tehtiin laminaatista ja vahvistinpanelit viimeisteltiin muotoon sopiviksi. Vahvistimet ja johdotukset tuikattiin paikoilleen ja paketti oli valmiina koekuunneltavaksi. Keskiäänet kaipasivat vielä kotelointia ja toisen laidan tilkitseminen laitettiinkin aluilleen. Midbassot eivät vielä ole systeemissä paikoillaan, mutta silti systeemi jo soi kohtuullisen kivasti.
Hiottiin auton vasenta kylkeä tasohiomakoneella ja hiekkapaperilla. Tasoiteltiin pakkelilla pintoja ja päivän lopuksi vetaistiin pintaan pohjamaali. Muutamaan kohtaan jäi vielä pakkelille töitä. Iltasella vielä vietiin eteenpäin keskiäänielementtien koteloiden tekoa.
Käytiin oikeaa kylkeä läpi pakkelin, hiekkapaperin ja pohjamaalin kanssa. Pinnasta ei kuitenkaan vielä aivan priimaa saanut, vaan hiomista ja paklaamista vielä riittää.
Tasailtu ja pohjamaalailtu takakaarien epätasaista aluetta. Noillekkin paikkeille on vielä laitettava lisääkin pakkelia, jotta pinta saadaan tasaiseksi.
Muotoiltu lasikuidusta midbassolle tulevan kotelon pohjaa. Myös hiomista ja paklailua harrasteltu pikkuhiljaa. Kyljet ovat jo takakaarien kohdalta selvästi suoremmat ja helmojen hitsaussaumat ovat näkymättömissä, mutta töitä riittää vielä.
Auto pesty konepesuaineella ja kylkiä hiottu.
Aiemmin ruutailtu punainen ruosteenestopohjamaali poistettiin tinnerillä, kun se oli surkeaa hiottavaa. Sitten jälleen paklailtiin ja hiottiin. Pohjamaaliksi tällä kertaa CRC:n sinkkiä, joka osoittautui myös helpommaksi hioa.
Takaluukun merkki- ja tyyppikilpien reijät pakkeloitu lasikuitupakkelilla umpeen ja kyljet maalailtu sinkkimaalilla. Alaosa maalattu mattamustaksi pokkaukseen asti. Auton väriksi suunniteltiin tällä kertaa musta-metallihohtoharmaa-musta-yhdistelmää.
Viimeistelyhionta käsin. Kyljet ovat jo erittäin tasaiset. Kaarien reunoja voisi vielä terävöittää ja pokkauksia suoristella.
Takaluukun kahva irrotettu ja sen ympäristöstä poistettu ruosteet. Paklaus, hionta ja pohjamaalaus sinkkimaalilla. Luukun alaosan saumaa hiottu ja ruiskutettu kotelonsuoja-ainetta sisälle.
Sisusta purettu jälleen kerran. Takapenkki, soittimet ja kojetaulu kannettu sisälle.
Kojelauta maalattu mustaksi ja keskiosan rakennetta suunniteltu paremmaksi
Kojelaudan keskiosaan rakennettu laminaatista paneeli. Auton väriksi suunniteltiin tällä kertaa mustaa. Keulaan tulisi luultavasti punaista, samoin perään. Roiskeläpät ja kylkilistat tulisivat myös punaiset.
Autoa purettu lisää maalaamista ajatellen. Tuulilasi oli kiinni tiivisteaineella, jonka vuoksi lasi rikkoutui irrotettaessa. Lasi oli syytä kuitenkin irrottaa, koska tuulilasin kehys oli nurkistaan ruostunut. Lisäksi nurkista vuoti vettä sisälle vesisateella. Muutkin lasit käytetään maalauksessa irti, jotta tiivistepinnat saadaan ruosteettomiksi.
Auto viety maalaamoon. Väriksi tulee metallinhohto punainen ja auto maalataan myös sisältä moottoritilaa lukuunottamatta.
Auto saatu maalaamosta, lasit ja lamput asennettu paikoilleen. Valokuvia otetaan pirssistä lisää mahdollisimman pian.
Lattian äänieristeet, matot, etupenkit ja uudet rekisterikilvet paikoilleen. Takaritilät, puskurit ja lasinpyyhkimet paikoilleen. Pakoputken kannatinkumit uusittu jäykempiin. Etusisälokarit asennettu. Talvirenkaat vaihdettu alle.
Kojelauta asennettu.
Uudistunut takapuoli.
Takapenkki paikoilleen. Takakontin verhoilut asennettu. Vahvistimet, subbari ja muut stereolaitteistot ruuvattu autoon. Midbassot vielä laittamatta. Samoin ovipahvit ja muut sivupahvit.
Mustat etuvilkut ja takavalot asennettu paikoilleen. äänieristelevyjä liimailtu takakaariin ja etuoviin. Valokuvat majailevat vielä filmillä kameran uumenissa.
Filmi saatiin kiikutettua lopultakin kehitykseen ja kateetista onkin nyt kuvia lykättynä sivuille.
Ovipahvien rakentelua. Vanhojen pahvien päälle ujutettiin samantapaista plyyshikangasta kuin penkinpäällisetkin ovat. Pahvit nakattiin paikoilleen, samoin ovenkahvat ja muut ovitilpehöörit.
Rakennettu taakse sivupahvit, jotka päällystettiin samalla kankaalla kuin ovipahvit. Loputkin äänieristelevyt laitettu paikoilleen. Projekti alkaa lopultakin olla valmis.
Työ/Osa | Selitys | Tilanne | Hinta euroissa |
---|---|---|---|
Alusta | Alustan läpikäynti sisä- ja ulkopuolelta: rappaus, hitsaus, maalaus ja massaus. Pyöräkotelojen läpikäynti. | Valmis. Alustamassaa meni 3 litraa ja kotelonsuojaa litran verran. | n.50 |
Kytkin ja moottorin stefat | Kytkin luistaa, kytkinpoljin on turhan jäykkä ja
irroituskohta todella ylhäällä vaijerin vaihdosta ja
säädöstä huolimatta. Kytkinlevy lienee kulunut,
lisäksi kampiakselin stefasta vuotaa öljyä
kytkimelle. Remontissa todettiin myös kampiakselin etustefa vuotavaksi ja vauhtipyörän neulalaakeri uusintakelpoiseksi. Myös kampiakselin hihnapyörä oli kulunut uusittavaan kuntoon. OsahintojaTarvikemotti: kytkinpaketti saksalainen 80eur, kampiakselin takapään stefa 7eur, etustefa 5eur, nokka-akselin stefa 5eur ja neulalaakeri 10eurOpel: Jäähdytinnesteputki 35eur. |
Kytkinpaketti ja stefat vaihdettu,
käytettiin Tarvikemotin osia. Hihnapyörää viilattiin. Jäähdytinnesteputki, virranjakajan o-rengas, öljyt ja suodatin uusittiin. |
n.230 |
Maalaustyöt | Pohjatöitä ja purkutöitä tehdään itse mahdollisimman paljon. Auto maalataan kokonaan sekä sisältä, että päältä metallinhohtopunaiseksi. Maali+lakka+ohenne 220eur, maalaustyö 700eur. | Pakkelointia, hiontaa ja pohjamaalausta. Auton maalasi automaalaamo Jyrkäs. | n.1030 |
Peltityöt |
Motonet:
sivuhelmapelti 19,17eur/kpl,
välihelmapelti (kynnyskotelon sisällä) 26,57eur/kpl,
vasen etulokasuoja 41,04eur Tarvikemotti: sivuhelma 14eur/kpl, etulokasuoja 37eur/kpl |
Pellit vaihdettu. | n.120 |
Stereot |
Chorus Audio CarKit 3650 kaiuttimet 250eur/pari
Ura Asennus Oy:stä, Oulaisista Kenwood vahvistin Kemin Konemyynnistä 180eur Vahvistinpanelit rakennettu laminaatista. Keskiäänet ja diskantit asennettu kojetauluun. Midbassoille rakennetaan kickpanelit ilmeisesti lasikuidusta. |
Stereot paikoillaan midbassoja lukuunottamatta. Midbassojen kotelotkin ovat jo teon alla. | n.450 |
Sisustus | Pohjaan pintamaali ja bitumimatto (20eur/neliö). Päälle auton omat matot. Takakontin pohja laminaatista. Uusi ovipaneli Opelilta oikeaan oveen 10eur. Pelikolmiot ja etusivuikkunoiden kourutiivisteet Autojussilta 4eur. Ostettu 6 kpl Bilteman 2cm paksua 1m*0,5m kokoista äänieristelevyä 11,95 eur/kpl. Ovipahvien verhoiluksi valittiin plyyshikangas, joka on samantapainen kuin istuinpäällisissä. Kangaskuluihin meni 20,80eur. | Ruosteet poistettu ja lattia maalattu. Bitumimattoa laiteltu lähes viisi neliötä. Lattiamatot paikoillaan ja takakontti rakenneltu laminaatista. Kolme äänieristelevyä liimailtu takapyöränkaariin ja etuovien tietämille. Ovipahvit rakennettu valmiiksi. | n.250 |
Sähköt | Liittimiä suojattu kutistesukalla ja vulkanoituvalla eristysnauhalla. Konepellin katkaisija ja akun pluskenkä uusittu. Uutta kaapelia. | Homma tehty. | n.50 |
Tuulilasi | Tuulilasi rikkoutui irrotettaessa, joten se menee uusiksi. Samalla katsottiin aiheelliseksi vaihtaa uuteen myös vuotava lasin tiiviste. Tuulilasi kustansi 100eur ja tiiviste 40e. | Lasi ja tiiviste asennettu itse paikoilleen. | 140 |
Vilkut ja valot | Mustat takavalot 118eur ja kirkkaat etuvilkut 76eur Sutii Oy:stä. Kirkkaiden etuvilkkujen tilaus kesti kuitenkin niin kauan, että tilalle otettiinkin hyllyssä olleet mustat. | Uudet vilkut ja takavalot paikoillaan. | n.200 |
Rahaa poltettiin tässä projektissa yhteensä noin | 2520 |