Päivitetty 6.11.2007

Projekti Renu93

R19 1993

Pilkkahintainen Renu.

Maanantaiaamuna 15.10.2007 tuli mielenkiintoinen puhelinsoitto. Minulle tarjottiin pilkkahintaan ajokuntoista, vuosimallia 1993 olevaa 180000km ajettua Renu 19:sta. Autossa oli vielä leimaa jäljellä, se oli rekisterissä ja vakuutukset voimassa. Pitihän moista ihmettä mennä katselemaan. Pirssi oli kolmiovinen, kuten oma, vanhempi Renuni. Heti kuskin penkkiä katsoessani päätin ostaa vekottimen pois. Omassani nimittäin on kilometrien myötä penkki alkanut antaa periksi. Ajelin auton kaverin pihalle ja nappasin kilvet pois. Sen jälkeen alkoi mietintä, että mitä vekottimelle kannattaisi tehdä. Yksi vaihtoehto olisi tehdä siitä vielä kulkupeli, toinen olisi purkaa se ja käyttää osat hyväksi. Eräs mielenkiintoinen operaatio olisi muuttaa vanha Renu ruiskuksi tämän uudemman osilla.

R19 1993

Pilkkahintarenu takaa.

R19 1993

Pilkkahintarenun konehuoneisto.

Projekti päivä päivältä

R19 1993

Renu moottoritila pestynä.

R19 1993

Peltivanteet ja aluvanteet renkainensa rinnakkain.

R19 1993

Etupenkit vaihdettu ysikolomosesta ysikymppiseen. Vähän on kulumattomammat 180000km ajetut penkit 358000km ajettuihin verrattuna.

R19 1993

Tässä on vanhemman Renun kertaalleen paikattu kuskin penkki. Renun penkit näyttää olevan suunniteltu 300000km:n ajoon.

R19 1993

Renutavaraan Renun kontissa.

R19 1993

Pilkkahintarenun alusta ei ollut enää esittelykunnossa.

R19 1993

Moottori-vaihteistopaketti keulalla pystyssä.

R19 1993

Tältä näytti tällä kertaa vanhemman Renun takakontti.

R19 1993

Moottoritilassa on tilaa.

R19 1993

Kojetaulu.

Tiistai 16.10.2007

Autoa alettiin tutkailla tarkemmin. Oikea kylki on kolaroitu joskus vähän rajummin. Pohjapelitikin on tällissä taipunut ja oikeanpuoleinen lokasuoja on vaihdettu. Etupuskuri on hajottamolta peräisin. Ruostevauriot olivat mittavia tuolla kyljellä. Meisseli meni pellistä läpi useammasta kohdasta. Helmapelti oli ihan paperia, samaten oikeanpuoleinen takajalkatila. Takalokasuojan seutu on vahvassa ruosteessa. Jopa katossa oli puhkiruostumista. Oikean oven saranat oli uudelleen hitsattu ja oven kiinnityskohtaa muutenkin paikkailtu. Auto oli ollut myös peräkolarissa. Siitä oli muistona takaheijastinpanelin rikkoontuminen ja takaluukun lukon oikkuilu. Tekniikassa oli sen verran sanomista, että ohjaustehostin vuoti öljyä kuin seula, vasemmanpuoleiset vetonivelen ja hammastangon suojakumit olivat rikki. Kaiken kaikkiaan oli selvää ettei korivaurioiden takia autosta enää kannattanut tehdä kulkupeliä vaikka tekniikka muuten pelasikin hyvin.

Ensimmäisenä auto pestiin painepesurilla moottoritilaltaan ja vähän päältäkin päin. Ajatuksena oli ettei purkutyössä sotkisi niin paljon käsiään. Auto soviteltiin pukkien päälle. Renkaat irrotettiin ja todettiin kohtuullisen hyväkuntoisiksi. Eturenkaat olivat kuluneet ulkolaidoitaan melkoisesti, kun takarenkaat olivat lähes kulumattomat. Ilmeisesti autossa on etupää ollut auraamassa. Vanteet olivat ihan siistit pesun jälkeen. Seuraavaksi irrotettiin penkit ja nakattiin vanhempaan Renuun.

R19 1993

Timmin näkönen vekotin.

R19 1993

Auto ylös ja renkaat pois.

Keskiviikko 17.10.2007

Laajamittaisempi purkutyö alkoi. Sisustusta purettiin jonniinverran ja jotain tilpehööriä vaihdettiin vanhempaan Renuun. Moottoritilasta purettiin järjestelmällisesti pois sylinterikansi ja koko moottoritilan johtosarja ja siihen liittyvät osat. Moottorinohjausyksikkö, puolayksikkö, startti, laturi, puhallin, jäähdytin, paisuntasäiliö, jäähdytinnesteletkut, vaijerit, ajovaloumpiot ja etupuskuri irrotettiin autosta. Samalla todettiin, että vanhemman Renun muuttaminen ruiskuautoksi näillä osilla on todella työlästä. Moottorissa on antureita sekä lohkossa että sylinterikannessa ja koko moottorin johtosarja pitäisi vaihtaa. Lisäksi tankille päin menee ruiskurenussa kolme letkua, kun kaasutinmallissa niitä menee vain kaksi. Tankin päässä pitäisi myös muutoksia tehdä. Renussa bensapumppu on tankin sisällä ja polttoaineen suodatin tankin lähistöllä. Ne pitäisi siirtää kaasutinautoon. Lisäksi kojetaulun sulaketaulussa on ruiskurenussa erilaisia kytkentöjä ja pakoputkessa on lambda-anturi ja katalysaattori. Eli ruiskumuutoksessa olisi viisainta vaihtaa/pultata kiinni bensatankki, bensaletkut, kojelauta, moottoritilan johtosarja, moottori, puolayksikkö, ruiskutusyksikkö ja pakoputkisto. Päätin etten moiseen urakkaan ryhdy ainakaan tältä istumalta.

R19 1993

Renoota purettunna.

R19 1993

Moottorin johtosarja, sylinterikansi ynnä muuta helyä pihalla.

R19 1993

Moottoritilassa alkaa olla väljää.

R19 1993

Ovipahavi irrotettu.

Lauantai 3.11.2007

Purkutyötä jatkettiin. Vetoakselit irrotettiin ja moottori-vaihteistopaketti nostettiin pystöön moottoritilaan. Siinä asennossa vaihteiston irrotus moottorista oli helpompaa. Vaihteiston saikin pulttien irrotuksen jälkeen nostettua käsin irti moottorista. Ohjaustehostin irrotettiin, samoin pakoputkisto. Lasinpyyhkimet varsineen, vivustoineen ja moottoreineen irrotettiin. Oikean oven ovipahvi irrotettiin, samoin oikea peili. Kojetaulua irroteltiin vähän eteenpäin. Vanhempaan Renuun vaihdettiin virranjakaja. Uudemmanmallisessa jakajassa on nimittäin parempi kosteussuoja. Jos joku sattuupi tarviimaan Renun osia, niin nyt niitä löytyypi täältä!

R19 1993

Peili.

R19 1993

Lasinpyyhkijät koneistoineen.

R19 1993

Vetoakselit.

R19 1993

Vaihteisto.

Sunnuntai 4.11.2007

Purkamista jatkettiin suoraviivaisesti. Moottori nostettiin vahemman Renun takakonttiin. Kojelauta ja siihen liittyvät johtosarjat purettiin. Bensatankki irrotettiin ja siitä purettiin pumppu ja mittarin anturi talteen. Vaihdekeppi ja sen vivusto irrotettiin, samoin polkimet ja niihin liittyvät kamppeet. Autoon pultattiin paikoilleen Kadetin vanteet renkaineen. Keskireikä on vanteissa liian pieni, mutta ne sai silti muutamalla kierteenmitalla kiinni. Autoa ei tarvitse enää siirtää kuin takapihalta etupihalle, joten renkaat ajanevat asiansa.

R19 1993

Purkurenu koiran silmin

R19 1993

Bensatankki

R19 1993

Bensamittarin anturi

R19 1993

Vaihdekeppi vivustoinensa.

Maanantai 5.11.2007

Auto siirrettiin etupihalle kadun laitaan ja siitä purettiin vielä ovien lukkokoneistot. Samalla tutkailtiin autoa vielä tarkemmin. Sen lisäksi, että oikea etulokasuoja on tarvikemallinen, on oikea etuovi vanhasta mallista. Samoin oikea takalokasuoja lienee peräisin vanhemmasta mallista. Oikea kylki on ilmeisesti ollut hyvästikin aikoinaan läjässä. Kemin Eko Romu hakee auton pois huomenna. Autoon jäivät siis paikoilleen pintapellit, lasit ja puskurit sekä jousitukseen liittyvät osat.

R19 1993

Uusi Renu etualalla ja vanha taustalla

R19 1993

Lukkovivusto ja oven kahva

Tiistai 6.11.2007

Auton raato lähti viimeselle matkallensa Ajokseen Eko Romulle. Case closed.

takaisin pääsivulle
Valid HTML 4.0!