Pilkkahintainen Renu. Maanantaiaamuna 15.10.2007 tuli mielenkiintoinen puhelinsoitto. Minulle tarjottiin pilkkahintaan ajokuntoista, vuosimallia 1993 olevaa 180000km ajettua Renu 19:sta. Autossa oli vielä leimaa jäljellä, se oli rekisterissä ja vakuutukset voimassa. Pitihän moista ihmettä mennä katselemaan. Pirssi oli kolmiovinen, kuten oma, vanhempi Renuni. Heti kuskin penkkiä katsoessani päätin ostaa vekottimen pois. Omassani nimittäin on kilometrien myötä penkki alkanut antaa periksi. Ajelin auton kaverin pihalle ja nappasin kilvet pois. Sen jälkeen alkoi mietintä, että mitä vekottimelle kannattaisi tehdä. Yksi vaihtoehto olisi tehdä siitä vielä kulkupeli, toinen olisi purkaa se ja käyttää osat hyväksi. Eräs mielenkiintoinen operaatio olisi muuttaa vanha Renu ruiskuksi tämän uudemman osilla. Pilkkahintarenu takaa. Pilkkahintarenun konehuoneisto. |
Renu moottoritila pestynä.
Peltivanteet ja aluvanteet renkainensa rinnakkain.
Etupenkit vaihdettu ysikolomosesta ysikymppiseen. Vähän on kulumattomammat 180000km ajetut penkit 358000km ajettuihin verrattuna.
Tässä on vanhemman Renun kertaalleen paikattu kuskin penkki. Renun penkit näyttää olevan suunniteltu 300000km:n ajoon.
Renutavaraan Renun kontissa.
Pilkkahintarenun alusta ei ollut enää esittelykunnossa.
Moottori-vaihteistopaketti keulalla pystyssä.
Tältä näytti tällä kertaa vanhemman Renun takakontti.
Moottoritilassa on tilaa.
Kojetaulu.
Autoa alettiin tutkailla tarkemmin. Oikea kylki on kolaroitu joskus vähän rajummin. Pohjapelitikin on tällissä taipunut ja oikeanpuoleinen lokasuoja on vaihdettu. Etupuskuri on hajottamolta peräisin. Ruostevauriot olivat mittavia tuolla kyljellä. Meisseli meni pellistä läpi useammasta kohdasta. Helmapelti oli ihan paperia, samaten oikeanpuoleinen takajalkatila. Takalokasuojan seutu on vahvassa ruosteessa. Jopa katossa oli puhkiruostumista. Oikean oven saranat oli uudelleen hitsattu ja oven kiinnityskohtaa muutenkin paikkailtu. Auto oli ollut myös peräkolarissa. Siitä oli muistona takaheijastinpanelin rikkoontuminen ja takaluukun lukon oikkuilu. Tekniikassa oli sen verran sanomista, että ohjaustehostin vuoti öljyä kuin seula, vasemmanpuoleiset vetonivelen ja hammastangon suojakumit olivat rikki. Kaiken kaikkiaan oli selvää ettei korivaurioiden takia autosta enää kannattanut tehdä kulkupeliä vaikka tekniikka muuten pelasikin hyvin.
Ensimmäisenä auto pestiin painepesurilla moottoritilaltaan ja vähän päältäkin päin. Ajatuksena oli ettei purkutyössä sotkisi niin paljon käsiään. Auto soviteltiin pukkien päälle. Renkaat irrotettiin ja todettiin kohtuullisen hyväkuntoisiksi. Eturenkaat olivat kuluneet ulkolaidoitaan melkoisesti, kun takarenkaat olivat lähes kulumattomat. Ilmeisesti autossa on etupää ollut auraamassa. Vanteet olivat ihan siistit pesun jälkeen. Seuraavaksi irrotettiin penkit ja nakattiin vanhempaan Renuun.
Timmin näkönen vekotin. Auto ylös ja renkaat pois. |
Laajamittaisempi purkutyö alkoi. Sisustusta purettiin jonniinverran ja jotain tilpehööriä vaihdettiin vanhempaan Renuun. Moottoritilasta purettiin järjestelmällisesti pois sylinterikansi ja koko moottoritilan johtosarja ja siihen liittyvät osat. Moottorinohjausyksikkö, puolayksikkö, startti, laturi, puhallin, jäähdytin, paisuntasäiliö, jäähdytinnesteletkut, vaijerit, ajovaloumpiot ja etupuskuri irrotettiin autosta. Samalla todettiin, että vanhemman Renun muuttaminen ruiskuautoksi näillä osilla on todella työlästä. Moottorissa on antureita sekä lohkossa että sylinterikannessa ja koko moottorin johtosarja pitäisi vaihtaa. Lisäksi tankille päin menee ruiskurenussa kolme letkua, kun kaasutinmallissa niitä menee vain kaksi. Tankin päässä pitäisi myös muutoksia tehdä. Renussa bensapumppu on tankin sisällä ja polttoaineen suodatin tankin lähistöllä. Ne pitäisi siirtää kaasutinautoon. Lisäksi kojetaulun sulaketaulussa on ruiskurenussa erilaisia kytkentöjä ja pakoputkessa on lambda-anturi ja katalysaattori. Eli ruiskumuutoksessa olisi viisainta vaihtaa/pultata kiinni bensatankki, bensaletkut, kojelauta, moottoritilan johtosarja, moottori, puolayksikkö, ruiskutusyksikkö ja pakoputkisto. Päätin etten moiseen urakkaan ryhdy ainakaan tältä istumalta.
Renoota purettunna. Moottorin johtosarja, sylinterikansi ynnä muuta helyä pihalla. Moottoritilassa alkaa olla väljää. Ovipahavi irrotettu. |
Purkutyötä jatkettiin. Vetoakselit irrotettiin ja moottori-vaihteistopaketti nostettiin pystöön moottoritilaan. Siinä asennossa vaihteiston irrotus moottorista oli helpompaa. Vaihteiston saikin pulttien irrotuksen jälkeen nostettua käsin irti moottorista. Ohjaustehostin irrotettiin, samoin pakoputkisto. Lasinpyyhkimet varsineen, vivustoineen ja moottoreineen irrotettiin. Oikean oven ovipahvi irrotettiin, samoin oikea peili. Kojetaulua irroteltiin vähän eteenpäin. Vanhempaan Renuun vaihdettiin virranjakaja. Uudemmanmallisessa jakajassa on nimittäin parempi kosteussuoja. Jos joku sattuupi tarviimaan Renun osia, niin nyt niitä löytyypi täältä!
Peili. Lasinpyyhkijät koneistoineen. Vetoakselit. Vaihteisto. |
Purkamista jatkettiin suoraviivaisesti. Moottori nostettiin vahemman Renun takakonttiin. Kojelauta ja siihen liittyvät johtosarjat purettiin. Bensatankki irrotettiin ja siitä purettiin pumppu ja mittarin anturi talteen. Vaihdekeppi ja sen vivusto irrotettiin, samoin polkimet ja niihin liittyvät kamppeet. Autoon pultattiin paikoilleen Kadetin vanteet renkaineen. Keskireikä on vanteissa liian pieni, mutta ne sai silti muutamalla kierteenmitalla kiinni. Autoa ei tarvitse enää siirtää kuin takapihalta etupihalle, joten renkaat ajanevat asiansa.
Purkurenu koiran silmin Bensatankki Bensamittarin anturi Vaihdekeppi vivustoinensa. |
Auto siirrettiin etupihalle kadun laitaan ja siitä purettiin vielä ovien lukkokoneistot. Samalla tutkailtiin autoa vielä tarkemmin. Sen lisäksi, että oikea etulokasuoja on tarvikemallinen, on oikea etuovi vanhasta mallista. Samoin oikea takalokasuoja lienee peräisin vanhemmasta mallista. Oikea kylki on ilmeisesti ollut hyvästikin aikoinaan läjässä. Kemin Eko Romu hakee auton pois huomenna. Autoon jäivät siis paikoilleen pintapellit, lasit ja puskurit sekä jousitukseen liittyvät osat.
Uusi Renu etualalla ja vanha taustalla Lukkovivusto ja oven kahva |
Auton raato lähti viimeselle matkallensa Ajokseen Eko Romulle. Case closed.