Takaiskarin vaihto
Mitä tarvit
- Räikkä + 18mm hylsy (alkuperäinen alapultti 18mm)
- 16mm kiintoavain (alkuperäinen yläpään mutteri 16mm)
- Jakari
- Mahdollisesti myös: CRC 5-56 tai WD-40, kuparitahnaa
Miten teet
Vanhan iskarin irroitus
- Irroita iskarin alapään pulttia hieman valmiiksi. Jos pultti
on tiukassa käytä irroitusöljyä esim. CRC 5-56:sta.
- Kaada takaselkänoja ja irroita iskarin yläpäässä oleva kumitutti.
- Ruuvaa iskarin yläpään mutteri kiintoavaimella irti pitäen kierteen
päästä jakarilla kiinni. Tutki samalla missä järjestyksessä
ja miten päin iskarin yläpäässä olevat tukikumi, hela ja aluslevy ovat.
- Nosta auton kulma ilmaan siten että rengas juuri ja juuri ei irtoa maasta.
- Irroita alapään pultti ja ota alas tipahtava iskari kiinni.
Pultin kierteisiin ja iskarin kiinnityspisteeseen tukivarteen
kannattaa laittaa vaikkapa kuparitahnaa.
Uuden iskarin asennus
- Liikuta uutta iskaria muutaman kerran koko sen liikeradan verran.
- Irrota uudesta iskarista yläpään mutteri, aluslevy ja ylempi tukikumi.
Paikoilleen siis jäävät yläpään alempi tukikumi ja hela.
- Aseta iskari paikoilleen ja kiristä alapään pultti kevyesti.
- Laske autoa alas pitäen samalla huoli, että iskarin yläpää
asettuu oikein paikoilleen.
- Laita iskarin yläpään helyt paikoilleen, niinkuin ne olivat
(vanhassa iskarissa irroituksen yhteydessä tai uudessa paketista otettaessa).
- Kiristä yläpään mutteri käyttäen jälleen jako- ja kiintoavainta.
- Laske auto alas.
- Painele autoa kulmasta, että jousitus asettuu. Kiristä alapultti.