Päivitetty 12.2.2012

Voimansiirto

Kytkinpaketti, kesä 2001, 256000km

Kytkinpaketti uusittu (Borg&Beck) painelaakerin äännettyä talven kylmäkäynnistyksissä. Samalla uusittu moottorin tukikumit ja kampiakselin stefa, joka päästi moottoriöljyä kytkinlevylle. Kytkinlevy oli lähestulkoon kulumaton. Vaihdelaatikkoöjyt menivät myös vaihtoon, kun vetoakselit piti remontissa käyttää irti.

Vetoakselit, kevättalvi 2002, 271000km

Vetoakselit jouduttiin uusimaan. Oireet alkoivat suurinpiirtein kolme vuotta aiemmin. Risteyksestä vasemmalle päin kaasu pohjassa lähdettäessä kuului jostain kolinaa/rutinaa. Ääni kuului todellakin vain todella reippaissa lähdöissä, joten en osannut yhdistää ääntä vetoakseliin. Itse asiassa tuon äänen vuoksi uusittiin moottorin tukikumit kytkinremontin yhteydessä. Ääni pikkuhiljaa kuitenkin paheni ja kesällä 2001 se kuului jo rauhallisemmissakin lähdöissä. Välystä ei kuitenkaan vieläkään tuntunut käsin niveliä tunnusteltaessa. Oireet kuitenkin pahenivat reilusti talvella. Lisäoireeksi tulivat tärinä maantievauhdeissa, ohjauksen vetely, uraherkkyys ja kolahdukset liikkeellelähdöissä ja vaihteenvaihdoissa. Nyt huomattiin, että vasemman akselin ulompi nivel ja oikean akselin sisempi nivel olivat väljiä. Paikoilleen laitettiin Löbron tarvikeakselit (137 euroa kipale). Ranskalaiset tehdaskorjatut olisivat maksaneet 85-90 euroa kipale ostopaikasta riippuen. Samalla tuli vaihdettua vaihdelaatikkoöljyt toistamiseen.

takaisin pääsivulle
Valid HTML 4.0!