Kytkinpaketti uusittu (Borg&Beck) painelaakerin äännettyä talven kylmäkäynnistyksissä. Samalla uusittu moottorin tukikumit ja kampiakselin stefa, joka päästi moottoriöljyä kytkinlevylle. Kytkinlevy oli lähestulkoon kulumaton. Vaihdelaatikkoöjyt menivät myös vaihtoon, kun vetoakselit piti remontissa käyttää irti.
Vetoakselit jouduttiin uusimaan. Oireet alkoivat suurinpiirtein kolme vuotta aiemmin. Risteyksestä vasemmalle päin kaasu pohjassa lähdettäessä kuului jostain kolinaa/rutinaa. Ääni kuului todellakin vain todella reippaissa lähdöissä, joten en osannut yhdistää ääntä vetoakseliin. Itse asiassa tuon äänen vuoksi uusittiin moottorin tukikumit kytkinremontin yhteydessä. Ääni pikkuhiljaa kuitenkin paheni ja kesällä 2001 se kuului jo rauhallisemmissakin lähdöissä. Välystä ei kuitenkaan vieläkään tuntunut käsin niveliä tunnusteltaessa. Oireet kuitenkin pahenivat reilusti talvella. Lisäoireeksi tulivat tärinä maantievauhdeissa, ohjauksen vetely, uraherkkyys ja kolahdukset liikkeellelähdöissä ja vaihteenvaihdoissa. Nyt huomattiin, että vasemman akselin ulompi nivel ja oikean akselin sisempi nivel olivat väljiä. Paikoilleen laitettiin Löbron tarvikeakselit (137 euroa kipale). Ranskalaiset tehdaskorjatut olisivat maksaneet 85-90 euroa kipale ostopaikasta riippuen. Samalla tuli vaihdettua vaihdelaatikkoöljyt toistamiseen.
Renkaita vaihtaessa huomasin, että vasemmanpuoleisen vetoakselin ulomman nivelen suojakumiin oli tullut pieni viilto, josta oli tullut reippaasti rasvaa ulos. Epäonneako vaiko heikkoa kestävyyttä? Tarvikeliikkeestä uusi Löbron suojakumi paikoilleen.
Löbron vetonivelten suojakumit ovat tasaista, mutta eivät kovinkaan vakuuttavaa laatua. 60000km on liian lyhyt kestoikä suojakumille, kun ranskalaiset alkuperäiset kumit pitivät pintansa koko akselien iän. Tällä kertaa uusittavaksi tuli oikeanpuoleinen ulomman nivelen suojakumi. Kumissa oli samantapainen viilto kuin aiemmin vasemmalla puolella ja jälleen rasvaa oli reilusti ulkona. Tilalle jälleen uusi Löbron valmistama kumi.
Oikeanpuoleisen vetoakselin sisempi nivel päästi rasvat pihalle. Vetonivelrasvaa oli öljypohjassa, laturissa ja startissa ynnä muualla lähistöllä. Vaihdettu koko akseli projektirenusta.
Vasemmanpuoleinen vetoakseli rupesi talvella ääntämään mutkissa. Keväällä ja kesällä paukutus vain lisääntyi. Vaihdettiin tämäkin akseli projektirenusta. Liekö edellisessä kumin vaihdossa jäänyt rasva liian vähälle...
Projektirenun akseli alkoi vuotaa vaihteistoöljyä sisäpään laakerista. Vaihdettu vanha akseli takaisin, kun ensin täytetty ulompi nivel rasvalla. Nivel ei ollut väljä, mutta sen sisällä ollut rasva oli muuttunut ruostevedeksi.