Lämmityslaitteen kennon vaihto
Nämä Ohjeet on tehty Haynesin korjausopasta
soveltaen R19 GTS 3-ovisen mallin kennon vaihdon perusteella.
Tässä on hivenen oikaistu Haynesin malliin
nähden, jossa kojelauta ja lämmitysyksikkö
otetaan toisistaan erilleen. Kuvaviittaukset
viittaavat Haynesin korjausoppaan sivuihin
(-94 painettu versio, punertavakantinen).
Alkutoimenpiteet
- Irroita akun maakenkä.
- Kennon vaihto vaatii kojelaudan irrottamisen
rintapellistä riittävän pitkälle, jotta kenno mahtuu
lämmitysyksiköstä irtoamaan. Kojelaudan irroitus taas vaatii
seuraavat toimenpiteet: keskikonsolin poisto, vasemmalta
muovipanelien poisto ja ratin poisto.
Keskikonsolin poisto
- Poista vaihdekepin nahkasuojus (kuva 3.1 s.7A-5).
- Ruuvaile kiinnitysruuvit pois ja jos johtoliitoksia on,
irroittele nekin. Nosta konsoli autosta pois (kuvat 30.2ab s.11-24).
- Irroita keskikonsolin kiinnitysrauta lattiasta.
Edestä vasemmalta muovipanelien poisto
- Muovipanelit joutuu poistamaan siksi, että
moottoritilasta tulevan johtosarjan saa työnnettyä
autoon sisään ja siten kojelaudan irroitukseen
jää riittävästi löysää.
- HUOM! Panelit ovat muovikiinnitysklipseillä kiinni, jotka
helposti särkyvät irrotusvaiheessa (kuva 26.1 s.11-21).
Kaikki rikkoontuneet klipsit kannattanee uusia.
- Turvavyön pultit (muovisten suojien alla) irti (kuva 26.2 s.11-21)
sekä ylhäältä että alhaalta. Samalla katsotaan,
missä järjestyksessä
ja miten päin pulttien alla olevat hilppeet ovat. Sitten yläpaneeli
lähtee yläosasta vetämällä.
- Sivualapanelin kiinnitysruuvit pois, irrota taka- ja etuosat
kiinnityksistään.
Ratin poisto
- Käännä renkaat suoraan ja vapauta rattilukko.
- Irroita ratin keskiö, jolloin kiinnitysmutteri
paljastuu (kuva 18.2 s.10-23).
- Ruuvaa se mutteri pois.
- Merkkaa ratin asento ja irrota ratti. Joutuu luultavasti
mätkimään vähän (lähtee ehkä
mäiskimällä läheltä keskustaa ylöspäin)
ja käänteleen edestakas, että ratti irtoaa.
Kojelaudan irroitus
- Poista ohjauspylvään ylä- ja alakotelot elikkäs ne ratin
takana olevat muovijutskat (neljä torx-ruuvia).
Poista ratin korkeudensäätövivun
alla oleva muovipaneli (kolme torx ruuvia).
- Poista viiksikatkaisijat ohjauspylväästä irrottamalla
kiinnitysruuvit ja johtonivaskat (kuvat 4.4abc s.12-6).
- Poista kaksi ruuvia ja kaksi pulttia, jotka kiinnittävät
kojelaudan ohjauspylvään yläosaan ja poista virtalukon
muovisuojus (kuva 31.7 s.11-24).
- Laita ratti alimpaan asentoonsa ja poista säätölukitusmutteri
ja säätövipu (Ei kaikissa malleissa).
- Poista ryyppyvaijerin kiinnitysruuvi ja irroita varoitusvalon
piuha ja laita nuppi takaisin paikoilleen (Ei kaikissa malleissa).
- Irroita nopeusmittarin vaijeri (Tarvikemallissa puristuslukitus,
alkuperäinen irtoaa vetämällä).
- Irrota johtoliitokset vasemmasta ja oikeasta A-pilarista jos tarpeen
(Useinmiten esim. kaiutinjohtoja on riittävästi, ettei niitä
tarvitse irrotella).
- Irrota maakaapelin kiinnityspultti jos tarpeen.
- Poista sisälokari vasemmasta pyöräkotelosta ja irroita
moottorin johdinsarja kiinnityksistään ja
työnnä sitä autoon sisään.
- Auton sisällä vedä johdinsarjaa sisäänpäin ja
luultavasti joudut myös irroittamaan nippusiteen, jolla
johdinsarja on kiinni.
- Poista rintapellissä konehuoneen puolella olevan kaukalon suojamuovit
(tiivisteellä ja keskeltä pienellä pultilla kiinni).
- Poista lämppärin moottori (kaksi pulttia, kuva 14.3 s.3-10)
ja sen johtoliitos (kuva 14.2 s.3-9), sekä moottorin alla oleva pultti.
- Irrottele kojelaudan kiinnityspisteiden suojalevyt vasemmalta ja
oikealta alhaalta. Ruuvaa pois sieltä paljastuneet mutterit (kuva 31.12 s.11-25).
- Irrota kojelaudan päissä olevat kaiutinritilät, jotka ovat kiinni
pienillä torx-ruuveilla. Ruuvaa sieltä alta paljastuneet mutterit irti.
- Irrota lämppäriin menevät letkut. Jäähdytysnestettä
tulee ulos n.2 litraa. Nesteet voi kylläkin laskea ensin ulos
esimerkiksi alavesiletkusta.
- Irrottele kojelautaa varovasti rintapellistä samalla tarkkaillen
mahdollisesti vielä irrotusta kaipaavia osia (johdotuksia yms...).
Kojelauta pitää saada rintapellistä niin paljon irti,
että kenno mahtuu tulemaan polkimien ja rattiakselin yli
lämmitysyksiköstä.
Vanha kenno pois
- Irroita lämppärin kenno vetämällä
ja kiinnikkeitä taivuttamalla
(kuva 13.8 s.3-9), jos kiinnikkeitä menee rikki, saa uuden
kennon parilla ruuvilla kiinni.
Uusi kenno paikoilleen
- Puhdista kennon kotelo.
- Tarkista, että tiivistevaahto (ei joka mallissa) on kunnossa
ja asenna sitten uusi kenno paikalleen (kuva 15.2 s.3-10).
Kojelauta ja muut vermeet takaisin
- Purkaminen käännetyssä järjestyksessä,
mutta muista seuraavat:
- Tarkista, että muovinen keskityskorvake
(ei kaikissa malleissa) on paikoillaan rintapellin yläosassa.
- Varmista, että piuhanivaskat kulkevat oikeaa reittiään.
- Kiinnitä kaikki mutterit ja pultit riittävän tiukasti.
- Ennen akun kengän takaslaittoa sammuta sytytysvirta
ja kaikki sähkövermeet. Kaikkien piuhojen paikolleentukkimisen
jälkeen tarkista, että kaikki sähkövermeet toimii niinkuin
pitääkin.
- Ratin takaslaitossa merkit kohdalleen ja mutteri 40Nm momenttiin.
Lopputoimenpiteet