Raidetangon päiden vaihto
Ainakin R19:n tehostamattoman ohjauksen tapauksessa raidetangon päiden vaihto on kohtalaisen
helppoa. Ulkopään irrotus vaatii ainoastaan renkaan ja kahden mutterin irrotuksen.
Tarvittaessa koko hammastangon saa autosta pois irrottamalla
raidetankojen ulkopäät, rattiputken alimman pultin ja kaksi pulttia,
joilla hammastanko kiinnittyy apurungon takapäähän. Sen jälkeen myös
sisäpäiden vaihto onnistuu esimerkiksi ruuvipenkissä helposti, vaikkakin voimaa
tuohon tarvitaan aikalailla.
Raidetangon ulkopään vaihto
- Nosta auton kulma ylös ja tue se pukille.
- Irrota eturengas
- Avaa aurauksen säädön lukitusmutteri (kuvassa nro 2) pitämällä toisella avaimella kiinni
raidetangosta (3). Jos mutteri on lujassa, käytä jotain irrotusöljyä esim. CRC:n 5-56.
- Avaa raidetangon ulkopään nivelen olka-akseliin kiinnittävä mutteri (1).
- Irrota raidentangonpää olka-akselista. Tähän on olemassa
erikoistyökalu
esimerkiksi Biltemassa, mutta jos sellaista ei ole käsillä, pitäisi raidetangonpään irrota
lyömällä olka-akseliin lujaa. Jos raidetangonpää ja mutteri vaihdetaan uuteen, voi vanhan irrottaa
kiertämällä mutteria vähän matkaa kierteille ja lyömällä mutteriin. Irrotusöljyä
kannattaa käyttää tässäkin tapauksessa, jos nivel tuntuu olevan lujassa.
- Pyöritä raidetangonpää irti raidetangosta laskien samalla montako kierrosta nivel pyörii ennen
kuin irtoaa.
- Kierrä uusi raidetangonpää paikoilleen yhtä pitkälle kuin vanha nivel oli.
- Kiinnitä uusi raidetangonpää olka-akseliin ja kiristä mutteri (1).
- Kiristä aurauksen säädön lukitusmutteri (2).
- Säädätä ohjauskulmat.
Hammastangon irrotus ja asennus
- Nosta auton keula ylös ja tue se pukeille.
- Irrota eturenkaat.
- Irrota raidetankojen päät olka-akseleista (kts yllä).
- Irrota rattiputken alapäässä oleva suojamuovi katkaisemalla sen juuressa oleva nippuside.
- Irrota rattiputken alapään pultti (13mm).
- Irrota hammastanko apurungosta. Hammastanko on kiinni apurungossa kahdella
apurungon takapalkin läpi tulevalla pultilla (16mm), joiden toisessa päässä on mutterit (16mm).
Oikealla puolen pitää toisella avaimella pitää kiinni mutterista ja toisella pyörittää pultti auki.
Vasemmalla puolen mutteri on kiinni hammastangossa niin, että se ei pääse pyörimään.
Pultit ovat hieman hankalassa paikassa kallistuksenvakaajan takana, joten paras työkalu
olisi taittuvapäinen kiintolenkkiräikkä, mutta irrotus onnistuu normaali kiintolenkilläkin.
- Vedä hammastanko varovasti autosta pois jommalta kummalta puolelta.
- Asennettaessa hammastankoa paikoilleen, kannattaa huomioida, että
ratti jää keskelle asennuksen jälkeen. Se onnistuu helposti ainakin niin, että
ensin laittaa ratin keskiasentoon ja rattilukon päälle. Sitten hammastanko kiinni
molemmista päistään niin että renkaat ovat suorassa ja viritellään rattiputki
hammastankoon kiinni. Seuraavaksi hammastanko apurunkoon kiinni ja kiristetään kaikki
pultit ja mutterit. Tarkistetaan vielä ratin korkeus ratinympärysmuoveihin nähden.
Jos korkeus on muuttunut, irrotetaan vielä alapultti ja säädetään korkeus sopivaksi
ja kiristetään pultti. Lopuksi viritellään rattiputken alasuojamuovi paikalleen uuden
nippusiteen kera.
Raidetangon sisäpään vaihto
- Irrota hammastanko (kts yllä). Sisäpään vaihto onnistuu kyllä hammastangon ollessa paikallaankin,
mutta se on selvästi hankalampaa kuin hammastangon ollessa irrallaan.
- Irrota raidetangon ulkopää (kts yllä).
- Irrota hammastangon suojakumi katkaisemalla sen nippuside ja vetämällä se raidetankoa pitkin pois
paikoiltaan.
- Kiinnitä hammastanko ruuvipenkkiin sisäpään lukitusrikasta.
- Pyöritä sisäpää esimerkiksi putkipihdeillä irti hammastangosta.
Huom! Sisäpää on todella tiukassa lukitusrikan vuoksi. Vaaditaan siis aika paljon voimaa,
että sisäpää irtoaa. Hammastanko ei saa päästä pyörimään mukana irrotuksen aikana eikä
hammastankoon saa jäädä jälkiä työkaluista! Jos hammastanko on riittävän lujasti
lukitusrikasta kiinni ruuvipenkissä, sen pitäisi estää hammastangon mukanapyörimisen
eikä itse hammastangosta pitäisi tarvia pitää kiinni.
- Irrota vanha lukitusrikka hammastangosta ja kiinnitä uusi paikoilleen.
- Pyöritä uusi raidetangon sisäpää hammastankoon niin pitkälle kuin se vain käsin menee.
Pyöritä loppu esimerkiksi putkipihdeillä varoen jättämästä sisäpään pintaan jälkiä.
Jos jälkiä jäi, kannattaa ne viilata tasaisiksi ettei suojakumi rikkoonnu niihin.
- Tarvittaessa rasvaa hammastanko, vedä suojakumi
paikalleen ja kiinnitä se nippusiteellä. Huom! Suojakumin pienempään päähän ei tarvitse
laittaa nippusidettä.
Raidetangon sisäpää, lukitusrikka ja hammastanko.
Lukitusrikka paikoillaan hammastangossa.
Sisäpää on kierteellä kiinni hammastangossa.
Sisäpää kierretty kiinni hammastankoon.
Suojakumi menossa paikalleen ja kiinnityksessä jääneet jäljet viilattu
sisäpään pinnalta pois.
Suojakumi ja raidetangon ulkopää paikallaan.
|