Auto ostettiin keväällä 1997. Silloin kori havaittiin hyväkuntoiseksi ja autolla väitettiin ajetun vain noin 140000km, minkä huoltokirja vahvisti. Auto vaikutti ihan sopivalta käyttöpeliltä. Kone oli aika tukkoinen, joten perushuollon jälkeen oli karstan poltto tarpeen. Revittelyn jälkeen venttiilit alkoivat naputtaa ja huomattiin, että nokka-akseli oli kulunut. Vaihteenvaihdoissa ja käynnistyksissä auto pölläytteli hivenen sinistä. Kansiremontti oli selvästi tarpeellinen operaatio. Venttiilinnostimet, nokka-akseli ja venttiilinohjurien kumit menivät uusiksi. Remontin jälkeen öljynlisäystarve on ollut suurinpiirtein pari litraa vaihtovälille, lienee tyypillistä Opelin moottorille.
Kaasutin aiheutti myös muutamaan otteeseen murheita, mutta perusteellinen putsaus ja korjaussarjan osien vaihtaminen ja bensasuodattimen lisääminen systeemiin ainakin vähensivät noita vaivoja.
Seuraavana vaiheena päätettiin autosta poistaa kaikki ruoste. Alusta käytiin läpi painepesurilla ja ruiskumassalla. Kotelot suojattiin kotelonsuoja-aineella. Takakaaret uusittiin, samoin hiekkapelti ja auto maalautettiin.
Jossakin vaiheessa autoon asennettiin edellisestä autosta riisutut soittimet paikoilleen. Rauhassa ne eivät kuitenkaan saaneet kovin kauan olla, kun autoon murtauduttiin särkemällä oikean etuoven lasi. Seuraavat hankinnat olivatkin varashälytin ja keskuslukitus, jotka survottiin paikoilleen uusien stereoiden kanssa. Auton virtajärjestelmää uusittiin myös stereoiden kuormalle sopivaksi. Optima akku ja alkuperäistä järeämpi laturi konehuoneeseen ja vahvistinpaneliin Faradin konkka.
Renulta saatujen renkaiden kuluttua loppuun, alle päätyivät 195/50/15 Uniroyalit ja Kormetalin 15 tuuman erikoisvanteet. Alustaa parannettiin Lesjöforsin madallussarjalla ja Monroen iskareilla. Ulkonäköä parannettiin valkoisilla vilkuilla, valoluomella ja maskilla. Tuulilasi vaihtui uuteen yläosasta tummennettuun alkuperäisen naarmuunnuttua turhan paljon.
Sisustaa uusittiin plyyshipenkinpäällisillä ja panelien verhoiluilla. Äänieristystä parannettiin Bilteman äänieristelevyillä.
Syksy 2001 | 195000km | Pakoputken keskiosan vaimennin päätti mielenkiintoisesti irrottaa päätynsä juuri takuuajan päätyttyä. Luottamus tarvikeputkiin sai kolauksen samalla ja tilalle lykättiin merkkipönttö. |
---|---|---|
196000km | Auto sai uudet talvitassut (Nokian hakkapeliitta 2) ja aluvanteet (BWA) kooltansa 175/65/14. | |
Talvi 2001-2 | 197000km | Lokilämppärin vastus ei toiminut enää. Uusi vastus saatiin takuuseen ja auto lämpenee taas. |
198000km | Termostaatti vaihdettu 92 asteiseksi (merkkiosa). Lämpömittari nousee nyt puoleen väliin asteikkoa (ennen jäi siniselle alueelle) ja sisälle piisaa lämpöä. | |
199000km | Katkojankärkien muoviosa, joka vastaa virranjakajan
akseliin kulunut niin paljon, että kärjet yhdessä. Lucaksen
kärjet eivät näköjään kestä
läheskään niille määrättyä
vaihtoväliä, nimittäin sama homma on käynyt pari
kertaa aiemminkin. Vaihdettu tilalle toisenmerkkiset kärjet ja
säädetty sytytys. Putsattu kaasari huolellisesti, koska se oli
mustunut sisältä aika reippaasti sytytyksen oltua missä
sattuu.
Virtalukon pohja uusittu. Vanha oli kulunut siten, että sytytysvirta ei aina jäänyt päälle. |
|
200000km | Takapyörien laakerit uusittu. Vasemmanpuoleinen oli kulunut väljäksi. Oikeanpuoleinen oli ollut liian vähällä voitelulla ja teki pyörän pyörimisen kankeaksi. Uudet laakerit olivat SKF:n valmistamia. | |
Kevät/Kesä 2002 | 201000km | Lämmityslaitteen säätövivustosta kului
loppuun eräs muoviosa, joka aiheutti
lämmönsäädön toimimattomuuden. Osa kustansi
merkkiliikkeessä 30 senttiä.
Rikkoontunut vetonivelen suojakumi vaihdettu. Jarrusatulat jumissa, irroitus, puhdistus ja voitelu. |
202000km | Jarrusylinteri jumissa vasemmalla edessä. Hionta, rasvaus, suojakumin ja stefan vaihto. | |
203000km | Käyntihäiriöitä. Katkojankärjet taas vaihtokunnossa. Tällä kertaa kärkien sarana oli kulunut ja kärjet löivät vinosta. Uudet kärjet merkkiliikkeestä, toivottavasti toimivat pitempään. Käyntihäiriö ei kuitenkaan korjaantunut, vaan ongelmaa koitettiin seuraavaksi korjata vaihtamalla koko virranjakaja toisesta autosta. Sekään ei auttanut, vaan viaksi paljastui ykköspytyn tulpanjohto, joka oli sisältä poikki. Se aiheutti nykimistä ja jopa putkessa ampumista kierroksilla. Tyhjäkäynti oli täristävää, kun osa kipinöistä jäi matkalle. | |
Syksy 2002 | 204000km | Takajarrusylinterit uusittu. Vasemmanpuoleinen vuoti ja oikeanpuoleinen oli jumissa. |
Talvi 2002-3 | 206000km | Asennettu sisätilanlämmitin. |
207000km | Akku täysin tyhjä, varashälytinkään ei enää toiminut. Onneksi Optima ottaa hyvin virtaa vastaan ja akku saatiin ladattua. Akun tyhjentyminen johtui takakontin valoista. Katkaisijalle tulevat johdot vastaavat jostain runkoon. Ongelma korjattiin toistaiseksi jättämällä valot pois päältä. | |
208000km | Autosta puuttui alakierrosvääntö
ja kunnollinen tyhjäkäynti.
Liikkeelle piti lähteä kierroksia käyttämällä.
Katkojankärjet olivat kuluneet saranakohdastaan
niin että löivät vinosta. Hyllystä
löytyi jotkut vanhat kärjet, jotka
näyttivät käyttämättömiltä.
Kärkien vaihto ja säätö
korjasi väännön puutteen kuitenkin vain
osittain. Lopullisesti ongelma korjaantui, kun
vuotava ryyppyläpän alipainesäädin tulpattiin
kokonaan toiminnasta. Auto sai sitä kautta
lisäilmaa ja seos meni liian laihalle
alipaineen kasvaessa.
Kytkinvaijeri poikki. Uusi tarvikevaijeri tilalle. |
|
209000km | Oikean etuvilkun lasi rikkoutui auton valuttua kaiteeseen käsijarrun petettyä. Vilkut vaihdettiin alkuperäisiin keltaisiin. Takapyörien jarrut olivatkin jo pitkään jumittaneet, joten jarruremotti oli tarpeen. Käsijarruvaijeri ja kenkien jousisarjat uusittiin. | |
210000km | Jakohihnasta irtosi seitsemän hammasta kesken ajon. Kadetissa eivät kuitenkaan venttiilit ja männät kohtaa, joten selvittiin pelkällä hihnan vaihdolla. Samalla vaihdettiin laturin remmi. | |
Kevät/Kesä 2003 | 213000km | Jarrurummut ja -kengät uusittu.
Toinen rumpu oli kulunut pahasti ja toisen puolen kengät
olivat saaneet pintaansa jarrunestettä vuotaneesta
sylinteristä. Pari harpertunutta bensaletkua uusittu. |
214000km | Kadetin parannusprojekti
käynnistetty. Jälleen yksi tulpanjohto sanoi sopimuksensa irti. Tällä kertaa ongelmia aiheutti kakkospytyn kipinää johtamaton kaapeli. Varmaan olisi jo aiheellista uusia muutkin sytytysjohdot. Uusi saksalainen tarvikekytkinpaketti ja vauhtipyörän neulalaakeri. Myös kampiakselin ja nokka-akselin stefat uusittiin. |
|
215000km | Vesipumpulta lähtevä jäähdytysnesteputki
alkoi vuotaa. Merkkiliikkeestä löytyi tilalle uusi putki 35
euron hintaan. Samalla uusittiin virranjakajan stefa. Vasen etulokasuoja ja helmapelti vaihdettu. Oikeaa helmapeltiä uusittu etuoveen asti. Uutta peltiä hitsailtiin myös alustaan. Lisää tietoa projektisivulta. |
|
Syksy 2003 | 217000km | Vasen etuvaloumpio jouduttiin käyttämään irti, jotta rikkoontunut säätö saatiin taas toimintakuntoiseksi. Säätöruuvin kierteen vastakappale oli irronnut hahlostaan. Nyt on mahdollisuus saada valo näyttämään suurinpiirtein oikein. Maalauksen pohjatyöt jatkuvat edelleen. Ajovalopolttimot eteen. |
218000km | Tuulilasi vaihdettu uuteen tiivisteineen ja auto maalattu kokonaan sekä sisältä, että päältä. Lämmityskaapelista ruskea johto poikki. Juotettu väliaikaisesti, mutta piuha menee uusiksi turvallisuussyistä. Jarruputki poikki vasemmalta taka-akselin paikkeilta. Jouduttu uusimaan putki pääsylinteriltä taakse asti. | |
Talvi 2003-4 | 219000km | Laturiin iski laakerivika, joten se vaihdettiin uuteen 70A:n kapistukseen. Edellinen dieseliin tarkoitettu 55A:n laturikaan ei oikein riittänyt stereoille, mutta nyt potkua pitäisi olla riittävästi. Samalla autoon lisättiin äänieristystä ja vaihdettiin mustat takavalot ja etuvilkut. |
220000km | Asennettu lisävalot puskurin alapuolelle rekisterikilven alle ruuvattuun telineeseen. | |
221000km | Katsastusmies määräsi alapallonivelen vaihtoon. Vanhan nilviäisen tilalle laitettiin laadukkaaksi väitetty saksalainen pallo. | |
223000km | Startti alkoi pitää meteliä. Lukko oli särkynyt kappaleiksi ja ankkuri oli liikkunut niin pitkälle, että se oli vastannut startin päätyyn. Uusi lukko, hiilet ja puslat ja taas menoksi. | |
Kevät/Kesä 2004 | 224000km | Pakoputken etuosa alkoi vuotaa. Vaihdettaessa se oli jo melkein poikki liitoskohdan läheltä. Samalla uusittiin etuputken tiivisteet. |
225000km | Etujarrusatuloiden liukuholkit jumissa. Irroteltu, putsailtu ja rasvailtu. Alusta ruostesuojattu Dinitrolin ML ja Car -yhdistelmällä. Helmoihin ruiskutettiin vielä Soudalin kiveniskumassa. Pari vuotavaa bensaletkua uusittu. | |
226000km | Vasemman etujarrusatulan liukuholkkisarja uusittu, koska suojakumit olivat revenneet. Vasemman vetoakselin sisäpään nivelen suojakumi uusittu. | |
Syksy 2004 | 227000km | Keskuslukituksen ohjainyksikkö meni rikki siten, että
se jätti ovimoottoreiden ohjauksen päälle ovia avattaessa.
Uusiksi menivät molemmat ovimoottorit ja keskusyksikkö. KONERIKKO! Moottori oli kalissut jo useamman kuukauden ja lopulta romua tuli öljyjen kera lohkon kyljestä pihalle. Savun hälvettyä auto hinattiin kotiin. Moottorin alakerta vaihdettiin -88 vuosimalliseen ja sen kampiakselin laakerit sekä etupään stefa uusittiin. Myös pakoputken keskiosa uusittiin. Lisää tarinaa aiheesta moottoriprojekti-sivulla. |
228000km | Auto pätki isommilla kierroksilla.
Vaihdettiin bensapumppu toisesta moottorista ja ongelma häipyi.
Syypää oli pumpun tukkeutunut sisääntuloputki. Bensasuodattimen
paikka vaihdettiin. Nyt se on pumppua ennen. Iskarit vaihdettiin joka kulmaan, kun Monroet alkoivat jo antaa periksi. Tilalle tulivat Sachsin pumput. Samalla vaihdettiin möykkäävä etupyöränlaakeri uuteen. Myös oikea raidepää meni uusiksi, kun siinä oli vääränlainen mutteri, joka oli syönyt kierteet pilalle. |
|
Talvi 2004-5 | 229000km | Auto on hukannut jo vuoden verran jäähdytinnestettä jonnekin. Syksyllä asia selveni. Auton alle muodostui lätäkköä. Jäähdytin vuotaa alaosastaan ja nyt talvella saakin nestettä olla lisäämässä aina silloin tällöin. Akun napajännite oli laskenut 12 voltin pintaan ja se ladattiinkin täyteen. Autolla ajetaan sen verran lyhyttä matkaa, että akku ei ehdi kunnolla latautua. Kuormaakin sillä on normaalia enemmän. Lasinpyyhkijät pysähtyivät keskelle ruutua. Vikapaikka löytyi sulakeboksista. Pyyhkijöiden sulake oli hapettunut. |
230000km | Käsijarru jäätyi usein jumiin ja lopulta jarru ei pitänyt ollenkaan oikealla puolella. Ongelmaa tutkittaessa huomattiin vaijerin jäätyneen huolella jumiin käsijarruvivun päästä. Vaijeri piti irrottaa ja se vaati rumpujen ja kenkien irroituksen. Vaijeri putsattiin, kuivattiin ja rasvattiin. Helyt kasattiin paikoilleen ja kengät säädettiin. Palanut rekisterikilpivalon polttimo vaihdettiin uuteen ja samalla kontaktipinnat puhdistettiin ja voideltiin. | |
Kevät/Kesä 2005 | 231000km | Oikeanpuoleiseen lasinpyyhkijään tuli klappia sadekelillä vatkatessaan ja se sotkeutui vähäksi aikaa vasemmanpuoleisen kanssa, kunnes lensi lopulta varsineen päivineen tienvarteen. Käytetty varsi purkaamolta tilalle ja uudet sulat kaupasta. |
232000km | Uniroyalit kuluivat loppuun ja kesärenkaiksi päätyivät uudet Continental Eco Contact EP.
Rengaskokona säilyi edelleen 195/50/15. Uniroyalit olivat pitävät renkaat, mutta kuluivat nopeaa
tahtia. Ajosuoritteeksi niille tuli reilusti alle 30000km. Osittaisena syynä nopeaan kulumiseen
olivat pielessä olleet rengaskulmat. Hiekkapelti uusittu. Vanha pelti ei ollut enää kunnolla kiinni, kun ruoste oli päässyt iskemään pintapellin ja taustapellin väliin. Osa pistehitsauksista oli jo irti. Uusi pelti laitettiin korikitillä ja pop-niiteillä kiinni ja suojattiin maalikerrosten jälkeen vielä kiveniskumassalla. Samalla huomattiin, että vesipumppu vuotaa, joten edessä on piakkoin jakohihnan ja pumpun vaihto. |
|
233000km | Vesipumppu ja jakohihna vaihdettiin uusiin. Jakohihna (Contitech) kulki vaihdon jälkeen jostain syystä rattaiden ulkolaidassa, jopa osittain rattaiden ulkopuolella. Uusi hihna ei kestänytkään kuin reilu 100km, jolloin jakopäätä tutkittiin lisää. Vanhan vesipumpun ratas oli kulunut selvästi sisälaidasta. Kampiakselin ratas oli kulunut vaihtokelpoiseksi. Kun uuden vesipumpun ratas oli suora, se oli liikaa jakopäälle ja hihna kulkikin sen jälkeen ulkolaidassa. Kampiakselin ratasta ei saa enää uutta, joten vanha viilattiin suoraksi ja nokka-akselin ratas otettiin varalla olleesta kannesta. Jakohihnaksi valittiin tällä kertaa Gates, joka olikin vahvemman näköinen Contitechiin verrattuna. Vieläkin hihna kulkee ulkolaidassa, mutta se ei sentään pyöri rattaiden ulkopuolella. | |
Syksy 2005 | 234000km | Äänimerkki oli tipahtanut johtojensa varaan. Sen kiinnitysrauta oli ruostunut poikki. Uusi kiinnitysrauta ja taas pysyy töötti mukana. Pakoputki tipahti taka-akselin varaan. Keskikiinnityspanta oli ruostunut ja taempi tukikumi murtunut poikki. Uusittu kannatinkumit ja panta. |
Talvi 2005-6 | 237000km | Lokilämmitin meni rikki. Muutaman kylmäkäynnistyksen jälkeen akku hyytyi. Akku oli latauksella yhteensä n.30 tuntia, että siihen saatiin eloa. Osan ajasta käytettiin jaksolatausta. Vielä Optimavanhus kuitenkin heräsi henkiin. Tarvikeliikkeestä uusi Calixin vastus paikalleen ja taas saadaan moottori esilämmitettyä. |
238000km | Takaäänenvaimentajan lähtöputki meni poikki pöntön sisältä ja pöntön takapään sauma petti. Takapönttö oli ruostunut puhki myös pannan kohdalta ylhäältä. Paikoilleen laitettiin Walkerin tarvikepönttö. Kuskin oven keskuslukon moottori jumi pakkasella. Moottori oli polttanut itsensä ennenkuin keskuslukituksen sulake paloi. Poistettu moottori paikoiltaan, jotta oven lukko saatiin pelaamaan normaalisti. Keskuslukituksen sulakkeen vaihtaminen ei herättänyt oikean oven moottoriakaan toimintaan. | |
Kevät/Kesä 2006 | 240000km | Alusta, helmat ja hiekkapelti kaipasivat ruosteenestokäsittelyn uusintaa. Epäilyttävän näköiset paikat raavittiin auki. Muutamasta kohtaa löytyi jopa läpireikiä. Ne paikattiin lasikuitukitillä. Sitten alusta ja helmat suojattiin Dinitrol ML:llä, massalla ja paikkapaikoin myös kiveniskumassalla. Pyöränkaaret yrittivät myös pukata ruostekukkaa, joten nekin auottiin ja hiottiin. Lopulta auto maalailtiin mustaksi alalistaan asti. |
241000km | Jarrujen teho erittäin heikko ajoittain. Tehostajan alipaineletku oli poikki imusarjan päästä. Letkua lyhennettiin ja liitettiin paikalleen. Tehoja on taas normaaliin tapaan. | |
Talvi 2006-7 | 244000km | Jakohihna hyppi hampaita yli, jolloin kulku loppui ja auto hinattiin kotipihalle. Hihna oli jo erittäin huonossa kunnossa. Se uusittiin ja samalla viilattiin kampiakselin ratasta jälleen parempaan kuosiin. Nyt ei taas auta kuin toivoa, että remmi pysyy päällä. Uutta ratasta ei saa, joten se täytyisi teettää jossain, jos sellaisen haluaisi. |
Kevät/Kesä 2007 | 246000km | Kadetille tyypillisiä käyntihäiriöitä setvittiin jälleen keväällä/kesällä. Ongelmia löytyi bensapumpusta, seosruuvista ja tyhjäkäyntisuuttimesta. Seosruuvin o-rengas oli väsähtänyt niin ettei seosta saanut enää riittävän rikkaalle ja pikkukierroksilla kulku oli nykivää ja tyhjäkäynti ontui pahasti. Uudella seosruuvilla ongelma katosi. Isoilla kierroksilla oli bensansaannissa ongelmia ja tuloksena jälleen nykimistä. Uudella bensapumpulla ongelma saatiin hallintaan. |
Syksy 2007 | Takajarrujen tehot olemattomat. Uusia kenkiä asennettaessa alkoi jarrusylinteri vuotaa. Ilmeisesti sylinterin toinen puolisko oli ollut jumissa. Jarrutehot ovat rempan jälkeen jälleen normaalit. Vilkut lakkasivat toimimasta. Ongelman ydin löytyi vilkkureleestä, joka oli sisältä vettä täynnänsä. Ilmeisesti tuulilasi vuotaa sopivasti sulakeboksiin. Rele alkoi toimia CRC hoidolla, joten vika ei ollut tällä kertaa hinnakas. Tuulilasin vuoto olisi kuitenkin syytä saada hallintaan ettei muitten sähkölaitteiden suhteen tule ongelmia. Seuraavana listalla on taka-akseliston puslien uusinta. | |
Kesä 2008 | Auto on ollut käyttämättömänä talven yli. Talven aikana vettä oli vuotanut runsaasti autoon sisään ja akku oli tyhjentynyt. Nähtäväksi jää mitä autolle kesän aikana tehdään. | |
Talvi 2008-9 | Auto on edelleen käyttämättömänä pihamaalla. | |
Kesä 2009 | Auto päätettiin laittaa myyntiin. Auto on täysin ajokunnossa, mutta siitä puuttuu kojetaulu ja alla on tällä hetkellä vanhat Renun renkaat peltivanteineen. | |
Syksy 2009 | Auto saatiin myytyä. Eli se onpi tämän jutun LOPPU. |